Toto je archiv českého Star Trek portálu Trekkies.cz, který není od ledna 2021 aktualizován a je přístupný pouze ke čtení. Pokračujte prosím na novou verzi webu Trekkies.cz.

Star Trek: Axanar před soudem

čt 31. prosince 2015      autor: Eodeon      přečteno: 4156x      délka: 13 min      komentáře: 47

plakát pro Předehru k AxanaruO chystaném fan filmu Star Trek: Axanar už slyšel snad téměř každý fanoušek. Po úchvatných ochutnávkách v podobě krátkometrážní Předehry k Axanaru (Prelude to Axanaru) a tzv. „scény z Vulkánu“ málokdo pochyboval o schopnostech tvůrců natočit vysoce kvalitní, plně profesionální film věrný tradičním hodnotám a ideálům Star Treku. Zároveň se však mělo jednat o fan film vznikající – ostatně jako každý vlastní projekt fanoušků – nezávisle na majitelích licence a bez jejich výslovného svolení; o film od fanoušků pro fanoušky; o film, který si de facto my sami financujeme, sami natáčíme a sami bychom se z něj také měli po jeho dokončení těšit, jelikož je napsaný a navržený na míru našim specifickým představám a nárokům, jak má „ryzí Star Trek“ vypadat. I s vidinou pravděpodobného zklamání z třináctého oficiálního filmu a připravovaného seriálu nám, fanouškům, zbývala útěcha alespoň v podobě velmi slibného Axanaru, největší poklony, kterou by naši kolegové z fandomu rádi složili fenoménu Star Trek při příležitosti jeho padesátého výročí. Tu však nyní ohrožuje žaloba na Axanar Productions Inc., kterou se nyní, na sklonku roku 2015 rozhodli podat zástupci jak CBS Studios Inc., tak Paramount Pictures u okresního federálního soudu v Kalifornii.

Majitelé práv ke Star Treku obviňují fanfilmaře a každého, kdo se na Axanaru jakkoliv podílel, mimo jiné z porušení autorských práv a vedle značné finanční kompenzace za údajné způsobené škody a uhrazení výdajů na právní zastoupení žádají po soudu přiznání pravomoci, na základě které by tvůrcům zodpovědným za Axanar zakázali do budoucna podílet se na jakémkoliv projektu odvozeném od značky Star Trek. Těžko v této chvíli s určitostí říci, jaké hlavní důvody majitele práv ke Star Treku přiměly k tak agresivnímu zásahu, zvláště s přihlédnutím ke skutečnosti, že žalobě – alespoň dle prozatím dostupných informací – nepředcházelo žádné úřední varování v podobě dopisu C&D (cease and desist). Nabízí se dlouhá řada potenciálních zdůvodnění. Kdyby Paramount a CBS opravdu reagovali na profesionalitu projektu, který se k vlastní smůle nadneseně prezentoval jako „nikoliv fan film, nýbrž nezávislý celovečerní film podle Star Treku“, a kdyby záminkou pro tyto právní kroky byla rekordní částka přes jeden milion dolarů z finančních kampaní na Kickstarteru a Indiegogo, na kterou přispěli fanoušci z celého světa, proč by v tom případě s žalobou otáleli tak dlouhou dobu? Produkce Axanaru má svůj počátek v době před cca čtyřmi lety. Přinejmenším od premiéry Předehry k Axanaru kontinuálně rostla jeho publicita v médiích a popularita napříč startrekovým fandomem a aktuálně se nachází v pokročilém stádiu produkce.

Přímá spojitost s premiérou třináctého oficiálního filmu a ještě spíše šestého hraného seriálu oznámeného k uvedení na počátek roku 2017 se přímo nabízí, ačkoliv první půle Axanaru by měla být dokončena dávno předtím a totéž platí o plánované sbírce k financování druhé poloviny fan filmu. Už dlouhou dobu před oznámením příštího startrekového seriálu se nejen v zákulisí, ale i na veřejných diskuzích mezi příznivci fan filmů spekulovalo, kdy asi tak dojde k onomu osudnému „zásahu shůry“, který jasně definuje právní vztahy a nejrůznější sporné otázky v prozatím „šedé zóně“ fan filmů podle Star Treku. Jasné bylo jediné – šlo pouze o otázku času. Jiná studia vlastnící jiné licence populárních filmových a televizních fenoménů už v minulosti své nároky soudní cestou vymohla, zatímco další studia ve vzácnějších případech poskytla fanfilmařům za relativně příznivých podmínek volnost a dokonce svou podporu. Postoj CBS/Paramountu se však doposud jevil spíše neutrální. Dokud tvůrci fan filmů netržili ze svých děl žádné zisky a drželi se i dalších nepsaných pravidel vyjednaných v zákulisí se zástupci licenčního oddělení CBS, měli zdánlivě volné ruce libovolně tvořit své inspirované filmy, a těch tak mohlo být za uplynulých dvacet let natočeno řádově několik set, ačkoliv jen hrstka se jich prodrala do obecného povědomí.

I s přihlédnutím k tomu se jeví náhlá změna postoje tak překvapivá a především nespravedlivá k fanouškům. CBS/Paramount usiluje ochránit své intelektuální vlastnictví, z něhož hodlá v blízké době opět výrazně profitovat skrze filmový blockbuster a webový seriál, jehož distribuční strategii přes VOD (video na vyžádání) bez pochyb ovlivnil mezi jinými faktory i fanfilmový trh, stejně jako zároveň doložil přetrvávající zájem diváků o tuto tématiku. Není vůbec divu, že své finanční zájmy CBS a Paramount nadřazují vysoko nad zájmy fanoušků Star Treku, přestože ideálně by měli usilovat spíše o sladění zájmů obou skupin a tudíž o prospěch pro obě strany, nikoliv o boj s fanoušky, kteří na nedostatek oficiálních produktů příkladně reagovali vlastní kreativitou. Jejich výtvor, Axanar, sice nepředstavuje sám o sobě hrozbu, jak jsme vedeni si myslet, jako spíše obecněji tím, že k dokonalosti dovádí relativně nový a zjevně účinný způsob, jak produkovat velmi levné a zároveň velmi kvalitní filmy na studiové úrovni. Jeho úspěch by bez pochyb inspiroval mnoho napodobitelů a vedl k transformaci průmyslu. Držitelé licence ke Star Treku by se tedy mohli přiučit nejen ve věci ideálů Star Treku a přání jeho fanoušků, ale i ve věci produkčních strategií. Namísto toho se rozhodli pokroku bránit a fanouškům bezohledně ukřivdit.

Osobně považuji za holý nesmysl především tu představu, že by Axanar ohrožoval byť jen malou část astronomických příjmů, které CBS/Paramount z licencování značky Star Trek těží, nebo že by kdy mohl svou vlastní skromnou publicitou zastínit marketingovou kampaň k chystaným oficiálním filmovým a seriálovým projektům, a tvrzení, že se tvůrci Axanaru na penězích z finančních sbírek obohacují, vnímám jako vulgární a především nepodloženou pomluvu, která by daleko lépe vystihovala úplně jiné, avšak žalobou nepostižené skupiny fanfilmařů. Nezávislý nízkorozpočtový fan film s minimálními možnostmi své propagace že by mohl konkurovat hollywoodskému gigantu? I kdyby však fan filmy měly tu nepředstavitelnou moc významně odvádět pozornost a s ní i peníze fanoušků a nejen fanoušků od oficiálního Star Treku, uvědomme si, že onen na fanfilmové poměry impozantní miliónový rozpočet Axanaru představuje v dnešních poměrech stále jen zlomek ve srovnání s rozpočtem jedné oficiální epizody vesmírného sci-fi seriálu, natožpak v poměru k investici do natočení, propagace a distribuce blockbusterového akčního sci-fi pro stříbrná plátna. Také je namístě připomenout, že rozpočty řady jiných „prvoligových“ fan filmů a fan seriálů podle Star Treku dosahují také velmi vysokých cifer a i tyto projekty se těší veliké oblibě (často však v kontrastu s jejich kvalitou). Ocitnou se i ony terčem právních útoků?

Jsem přesvědčen, že ostatní fanoušci Axanaru a vůbec všichni ti, kdo se na film alespoň trochu těší, si vznikající spor vyloží podobně jako já; nikoliv jako prozíravou snahu majitelů licence o posílení slábnoucího nároku na cenné intelektuální vlastnictví, jakkoliv legitimní může takový postup po právní stránce být, nýbrž jako akt otevřeného pohrdnutí touhami a nadějemi fanoušků, které Axanar do značné míry ztělesňuje, a vlastně fandomem jako takovým. Opravdu se tento spor, ať už jeho příčina tkví v čemkoliv, nedal řešit jinak než žalobou? Jde snad o trest za úspěch? A pokud ano, kdo bude v posledku nejvíce ztrestán? Jelikož cílovou skupinu fan filmu tvoří výlučně fanoušci Star Treku, budou též výlučně oni zásahem proti Axanaru dotčeni. CBS a Paramount tak svým útokem na vlastní tvorbu fanoušků mohou paradoxně ohrozit to, co se podle všeho pokoušejí chránit. Snadno by mohlo dojít k hlubšímu poškození vztahu mezi majiteli Star Treku a zájmovou skupinou. 

Já sám jsem se svého času podivoval nad malichernými hádkami některých trekkies o to, kdo z nás je ten pravověrný, kdo z nás má na titul „fanoušek“ větší právo a co musí všechno splňovat, aby si ho mohl nárokovat. Zpola žertem a zpola vážně jsem v souvislosti s tím říkával, že existuje jen jediné objektivní měřítko, jak kvantifikovat svou lásku ke Star Treku, a tím jsou peníze. Čím více jste během svého života utratili za licencované produkty od filmů a seriálů na DVD a blu-ray, přes knihy, komiksy a videohry, po hračky, kostýmy, suvenýry a jiný merchandising, tím více jste Star Treku prospěli. Každá koupě totiž malým dílem přispěla k zachování jeho životaschopnosti a budoucímu rozvoji. Současné jednání CBS/Paramountu mě však ponouká hlouběji přehodnocovat tyto ekonomicky založené postoje.

Už řadu let ve mě stále více sílí pocit, že větší uspokojení než sterilní a schvalovacími procesy „vyšťavené“ licencované produkty skýtá spíše svobodná tvorba samotných fanoušků, ať už tvorba literární (fan fiction), výtvarná (fan art a fan komiksy), filmová (fan filmy) či jakákoliv jiná z dlouhé řady dalších tvůrčích oblastí. Občas podléhám té snad až utopické představě, že Star Trek by se časem mohl vymanit ze své závislosti na mechanismech komerce a nadále existovat jen nezávisle v podobě původní tvorby svých fanoušků – filmů a seriálů, které si oni sami natočí, a knih a komiksů, které si sami napíší a nakreslí. Rozvoj techniky je tomu každým rokem čím dál více nakloněn. Po ostudném uměleckém neúspěchu Renegades, který však mnozí trekkies předvídali, měl být Axanar oním mezníkem na naznačované cestě Star Treku k nezávislosti. Vše nasvědčovalo jeho úspěchu, ale tytéž kvality na něj nyní přivolaly aktuální krizi. Vkrádá se tak troufalá otázka: Opravdu fandom ke svému přežití potřebuje majitele licence, aby jej zásoboval stále novými oficiálními produkty? Nebo jsou to spíše majitelé licence, kteří nutně potřebují podporu fandomu? Bez podpory fanoušků je přeci intelektuální vlastnictví, které se CBS s Paramountem nyní tak úzkostlivě pokoušejí bránit před „krádeží“, naprosto bezcenné; neboli nerentabilní, abych použil výraz, kterému by chamtiví majitelé Star Treku snáze rozuměli. Každý symbiotický vztah totiž vyžaduje oboustranné zapojení.

S ohledem na to všechno tedy nepovažuji žalobu za prozřetelný a už vůbec ne dobře načasovaný krok. Letité přehlížení fanoušků a jejich tužeb spolu s kontroverzí provázející poslední dva filmy vyvolalo už tak dost hořkosti a donutilo mnohé odvrátit zrak od aktuálního vývoje v oficiálním Star Treku a ignorovat jej. Nyní stojí před soudem sami fanoušci, zástupci nás všech a vlastně ti nejlepší z nás – ti aktivní a přičinliví, kteří dokázali proměnit svou nespokojenost s odumírající značkou „Star Trek“ v kvalitní nová pokračování pro nás pro všechny. Ti všichni, kdo dříve oficiální tvorbu podle Star Treku „jen“ ignorovali, dostávají dobrý důvod přejít v otevřený bojkot a přidat se k nim mohou mnozí další stejně dotčení trekkies. Předvídám další odliv už odedávna ubývajících stoupenců oficiálního Star Treku, což může negativně ovlivnit úspěch jak třináctého filmu, k jehož tvůrcům chovají někteří filmoví fanoušci i trekkies nedůvěru, tak šestého seriálu s jeho už tak značně riskantní formou distribuce. Ano, ovšem, Star Trek není živ výhradně z nadšení a podpory svého fandomu. Jak filmy, tak i seriály usilují zaujmout širší publikum a spoléhají na to, že přivábí do řad fandomu novou krev. Obejde se však Star Trek bez podpory svých fanoušků docela? Může být fandom nadále věrný Star Treku, když Star Trek – přinejmenším ten oficiální – přestal být věrný fandomu? Fanoušci už tak těžko snášejí výmluvný nezájem, který o ně majitelé licence projevují už od předčasného zrušení seriálu Enterprise před deseti lety. Jak se postaví k situaci, kdy jsou za svou dobrou vůli stíháni jako nějací zločinci?

Nemíním zlehčovat problematiku duševního vlastnictví. Jako i autorské právo by mělo být nedotknutelné a zákon by měl chránit jeho právoplatné majitele. Ale nehledě na to, že se v tomto případě jeví pozice CBS/Paramountu jako velmi silná, nic není rozhodnuto. Přestože to některým z nás může připadat evidentní, otázku, zda k porušení copyrightu skutečně došlo, rozhodne právě až soud. Naděje Axanaru obhájit se v tomto sporu se může zdát malá, ale třeba se najdou pozice, z nichž půjde útok odrazit. Podstatnou roli sehrává například nový a právně ne zcela ošetřený element crowdfundingu. Žalující strana se navíc plně opírá o přesvědčení, že Axanar je dílo takzvaně odvozené, což bez řádného svolení majitele původního díla znamená neoprávněné nakládání s jeho vlastnickými právy. Ačkoliv se Axanar pokusil na rozdíl od mnoha jiných fan filmů podle Star Treku omezit využívání patentovaných značek na minimum, jak jsem zdůraznil už v jiném článku o tomto projektu, zůstalo jich zřejmě přítomno příliš mnoho (několik lodí, postav, známé mimozemské druhy, uniformy atd.). Axanar je vskutku odvozené dílo. Nač popírat, co je zjevné? Ale cožpak není odvozené z děl, která jsou rovněž odvozená? A nejsou snad jeho prameny rovněž svým způsobem derivacemi ještě o něco dřívějších odvozenin? Nerozpadla se původní idea Star Treku už před dávnou dobou do složitého labyrintu vlastních derivátů a byla v něm ztracena?

Možná se přihodilo více než jen to. I v textu žaloby stojí psáno: „Od svého vzniku se Star Trek stal kulturním fenoménem dychtivě sledovaným miliony fanoušků z celého světa.“ Přesně tak. Star Trek, to je totiž daleko více než jen kolekce jmen, značek, nákresů a hesel zanesených v úředních složkách. Měl nezměrný dopad na vývoj nejen kultury v globálním měřítku, ale i na směřování a vývoj západní společnosti. Stal se její součástí více než jakýkoliv jiný produkt pop kultury a dalece přerostl svou charakteristiku definovanou suchými slovy z dokumentace autorského práva. Z jistého, přiznávám, že poněkud naivního úhlu pohledu, se stal součástí nás všech, a snad tím pádem také v uvozovkách „vlastnictvím“ a dědictvím nás všech. Vždyť kdo z nás jím nebyl více či méně zasažen, ovlivněn, směrován a tvarován? CBS/Paramount se možná o svá práva přicházejí bít příliš pozdě. Svůj nárok mohli ztratit už dávno.

Tvůrci Axanaru se každopádně svého snu nevzdají bez boje, vytrvají ve svém snažení a myslet přitom jistě budou hlavně na své závazky k fanouškům. Věřím, že na tuto eventualitu byli (v rámci svých omezených možností) připraveni a dovedou jí čelit. Ani trekkies jistě nebudou sedět se založenýma rukama a svou nelibost dají hlasitě najevo. Už krátce po rozšíření zpráv původně publikovaných v článku Eriqa Gardnera z The Hollywood Reporter založili nespokojenci z řad fanoušků internetovou petici na webu change.org (2413 podpisů v okamžiku psaní těchto řádků), prostřednictvím které míní projevit Axanaru svou podporu a CBS/Paramountu svou nelibost. Sociálními sítěmi se šíří statusy plné slov podpory, nejčastěji identifikované hashtagem #IstandWithAxanar, a velmi moudrá a smířlivá slova k tomu na svém facebookovém profilu přidal také představitel klingonského vojevůdce Kharna, slavný herec Richard Hatch. Nejen on si v souvislosti s žalobou proti Axanaru dovolil snít o možnostech spolupráce mezi fanfilmaři a držiteli autorských práv na společných projektech. Další však tuto možnost zavrhují coby čirou fantasmagorii, k jejímuž uskutečnění by CBS/Paramount ve své krátkozrakosti nikdy nesvolili.

Spor je čerstvý a i přes svůj pesimismus si připomínám, že zatím není známo, kterým směrem se bude ubírat a k jakému dospěje rozuzlení. Doufejme a věřme, že se celá věc projeví jen jako pouhé selhání komunikace či planá výhrůžka určená k zastrašení konkurentů a že se brzy dospěje k dohodě a případ se před porotu nakonec ani nedostane. Není zde totiž v sázce jen potenciálně nejlepší fan film podle Star Treku schopný konkurovat oficiální tvorbě, ale spolu s ním vlastně všechny fan filmy, minulé i budoucí. A ve výše naznačených širších souvislostech se vlastně rozhoduje i o budoucnosti Star Treku jako takového.

kapitán flotily Eodeon
autor: Eodeon
vydáno: čt 31. prosince 2015
přečteno: 4156x
komentáře: 47
Facebook Twitter Google+

Star Trek and all related properties are Registered Trademarks of Paramount Pictures, registered by United States Patent and Trademark Office. All rights reserved. THESE PAGES ARE NOT OFFICIAL!

Internetový portál Trekkies.cz je vytvářen a spravován klubem a dalšími redaktory. Je postaven na základech redakčního systému phpRS.

© 2005, Trekkies: TNG