Recenze epizody „Poutník věčnosti“ ze seriálu Star Trek Continues

st 18. června 2014      autor: Eodeon      přečteno: 4848x      délka: 10 min      komentáře: 2

plakát seriálu Star Trek ContinuesStar Trek: Phase II již není jediným prvoligovým fan seriálem, který se pokouší vzkřísit legendární původní Star Trek z šedesátých let. Nově i Star Trek Continues (doslova „Star Trek pokračuje“) vlévá nový život do žil klasickému seriálu. Jeho první epizoda vzletně pojmenovaná „Poutník věčnosti“ (Pilgrim of Eternity) si svou premiéru odbyla loni a dočkala se velkého, namnoze pozitivního ohlasu. Řečeno s trochou nadsázky, uvedení epizody bylo vedle premiéry Star Treku: Do temnoty největší startrekovou událostí loňského roku. Úspěch slaví Continues zejména u těch fanoušků, kteří mezi všemi rozmanitými seriály dávají přednost právě tomu původnímu, ačkoliv díky jeho vysoké technické úrovni může fan seriál ocenit doslova kdokoliv. Tvůrci se totiž rozhodli svůj výtvor Původnímu seriálu nejen vnějškově připodobnit, ale přímo duplikovat každý jeho nejnepatrnější detail tak, aby diváci během sledování podléhali iluzi, že se jim do rukou dostala ztracená epizoda klasického Star Treku. Zní to neproveditelně, ale přesto se zdařilo! Od nynějška jsou pro české (případně slovenské) fanoušky dostupné rovněž české titulky k premiérové epizodě „Poutník věčnosti“ a následuje stručné zhodnocení jejích kvalit.

Kořeny seriálu

"svatá" trojice Kirk, Spock a McCoyContinues staví především na dvou starších a stále živoucích fan seriálech. Část tvůrců přešla ze skupiny podílející se na Phase II. Partnery projektu jsou také kolegové fanfilmaři z vynikajícího seriálu Starship Farragut, který do dnešního dne čítá tři dlouhé epizody, dva krátké „viněty“ a dvě úchvatné animované epizody ve stylu Animovaného seriálu. Fan seriál vypráví o putování hvězdné lodi Farragut a její posádky. Farragut je rovněž třída Constitution. Tvůrci Continues se tedy s filmaři od Farragut Films rozhodli spojit své zdroje a ušetřit tím výdaje. Dali dohromady své kulisy napodobující interiéry EnterprisePůvodního seriálu a výsledkem je v současnosti nejkompletnější (víceméně) autentická sestava kulis původní Enterprise na světě, ačkoliv konkurenti z Phase II v současnosti pilně pracují na vybudování vlastního, o nic menšího a ještě věrohodnějšího studia ve městě Ticonderoga, New York, kam se odstěhovali z nevyhovujících prostor v Port Henry.

doktor McCoy a sestra Templová se připravují operovatOproti tomu v již stojícím studiu nacházejícím se v Kingslandu v Georgii probíhá už několik let prosincový festival Farragut Fest umožňující návštěvníkům mimo jiné i prohlídku rozmanitých zákoutí Enterprise, respektive Farragutu (jeho můstku, konferenční místnosti, kapitánovy kajuty, ošetřovny, transportní místnosti a koridoru), a oba seriály ho využívají k natáčení svých epizod. Starship Farragut dokončuje již čtvrtou epizodu, zatímco tvůrci Continues před pár dny vypustili do světa svou v pořadí již třetí. Pro úplnost dodávám, že třetí podobnou lokalitou s výskytem kulis inspirovaných Původním seriálem je Starbase Studios „zakotvený“ v Oklahoma City. Jedná se zejména o můstek postavený pro legendární druhou epizodu seriálu Starship Exeter jménem „Tressaurijský průsečík“ (Tressaurian Intersection). Pomáhali ho restaurovat tvůrci chystaného fan seriálu Starship Ajax a využívají ho i filmaři připravující projekty Starship Valiant, Yorktown: A Time to Heal atd. Dny otevřených dveří ve Starbase Studios probíhají v květnu.

Návrat Apollóna v pilotní epizodě

Kirk se Spockem vzpomínají na první setkání s "bohem&quPrvní epizoda Continues „Poutník věčnosti“ začala, jak už to tak bývá, scénářem a na počátku scénáře byla idea. V tomto případě nápad oslovit Michaela Foresta, představitele Apollóna z epizody Původního seriálu „Kdo truchlí pro Adonise?“ (Who Mourns for Adonais?), a požádat ho, zda by si svou legendární roli nezopakoval v ambiciózním fan filmu. „Poutník věčnosti“ je tedy sequelem této klasické epizody a vypráví o druhém setkání Apollóna s posádkou lodi Enterprise během čtvrtého roku její pětileté mise. Při tomto druhém setkání však dochází k obrácení rolí. Převahu mají hrdinové, jelikož antický bůh rapidně zestárl, vyčerpal své síly a poprvé za nespočetná milénia svého života čelí reálné hrozbě smrti. Umírající bůh zbavený svého božství žádá kapitána Kirka o splnění posledního přání: rád by dožil nikoliv na stísněné palubě vesmírné lodi, ale pod širým nebem nějaké planety, obklopený smrtelníky jako je nyní i on sám. Po nemilé zkušenosti z předchozího setkání ale kapitán Kirk není ochotný tak snadno vsadit osud nevinné planety na domnělou upřímnost Apollónova slova…

James Kirk rozjímá nad Apollónovým osudemProblémy epizody mají svůj počátek už v samotném námětu. Nejenže „Poutník věčnosti“ volně navazuje na jednu z podprůměrných epizod Původního seriálu, ale co hůř, navazuje na ní velmi slabým scénářem. Filmařům z „konkurenčního“ seriálu Phase II píší scénáře zpravidla legendární scenáristé, kteří se podíleli na oficiálním Star Treku (D.C. Fontana, David Gerrold, Jon Povill, Marc Scott Zicree a Michael Reaves), či autoři jedněch z nejlepších románů podle Star Treku (Dave Galanter), a na kvalitě je to znát. Fanoušci ze Star Trek Continues si scénář sepsali sami a na výsledku se to také podepsalo, ačkoliv právě opačně. Vyprávění se soustředí na situaci Apollóna, přičemž ale není patrný takřka žádný dějový vývoj, natožpak jeho gradace. S trochou zjednodušení by se dal celý scénář vystihnout jako mátožné přešlapování na jednom místě.

Uhura u své stanice na můstku EnterprisePosádka Enterprise se nemůže rozhodnout, zda Apollónovi důvěřovat a jak s ním naložit. Chvíli se jeho slova zdají upřímná, vzápětí přichází pochybnost, posléze vykoupení, následně opět opatrnost a podezírání a tak to jde stále dokola až do úmoru. Aby toho nebylo málo, vše ostatní, co přímo nesouvisí s Apollónovým působením na Enterprise, tedy pozadí celého příběhu, působí jako řada nepříliš věrohodných záminek, proč svést příběh tím či oním směrem dle potřeby. Na nedostatečném motivování některých z těchto vykonstruovaných scén se zřetelně ukazuje nedbalost při práci se scénářem. Například objasnění scény se samovolným přetížením phaserů si musejí diváci domyslet sami, ač pravda, jedno vysvětlení se přímo nabízí. Nejenže je tedy scénář v samotných základech slabý, amatérský a schází mu lidově řečeno „odpich“, ale nadto se jedná o nedodělek.

Imitace klasického Star Treku i s jeho nedostatky

doktor McCoy ve svém "království"Totéž ale nelze prohlásit o speciálních efektech, na jejichž tvorbě se mimo jiných zasloužilců podílel slavný Doug Drexler. I jejich koncepce se s drobnými odchylkami pokouší imitovat způsoby zpracování zvláštních efektů v Původním seriálu, včetně například kompozic kamery (využívající původní formát 4:3) při snímání průletů vesmírných lodí a (malé) míry detailů na použitých CGI modelech. Hned na samém začátku epizody ale může překvapit s tím poněkud kontrastující výstřelek – trikově znatelně sofistikovanější scéna v simulátoru skládající poctu klasické epizodě „Přízračná přestřelka“ (Spectre of the Gun). Potěšující cameo si v této scéně zahrál sám trikař Doug Drexler. V zájmu přehledu v kontinuitě dodávám, že o přítomnosti simulátoru na palubě původní Enterprise fanoušci vědí již díky epizodě Animovaného seriálu „Vtipálek“ (Practical Joker), ačkoliv právě z ní lze vyvozovat, že tehdejší technologie zjevně zatím nedovedla vytvářet realistické imitace postav a bytostí, ale pouze interaktivní krajinu.

nová lodní poradkyně Elise McKennahStar Trek Continues přímo navazuje na závěr Původního seriálu. První „viněta“ ze tří – krátký film poskytující úvod do připravovaného seriálu –, funguje coby epilog poslední epizody třetí sezóny klasického Star Treku „Vetřelec v mém těle“ (Turnabout Intruder). Fan seriál se tedy zjevně odehrává v období čtvrtého (a pátého) roku pětileté mise Enterprise a usiluje tedy o to dodat nikdy nezrealizovanou čtvrtou (a pátou) sezónu předčasně zrušeného seriálu. Určitý vývoj v kontinuitě a překlenutí propasti mezi dvěma érami – Původním seriálem a Novou generací – je tedy namístě. Pokrok v oblasti holografické technologie, která v „Poutníkovi“ umožňuje už i simulaci postav, ačkoliv dosud bez pevné ‚substance‘, není zdaleka jediným pokusem o propojení těchto dvou období. Novou generaci fan seriál připomene například úvodní sekvencí. Lodní počítač na Enterprise hovoří hlasem Mariny Sirtis, představitelky poradkyně Deanny Troi. S tím souvisí i nová postava seriálu, doktorka Elise McKennah (Michele Specht) – historicky první lodní poradkyně ve Hvězdné flotile.

Nové tváře starých hrdinů

Sulu s Chekovem na můstkuAčkoliv mezi fanoušky vyvolalo rozšíření kolektivu hrdinů z posádky Enterprise o novou tvář mírnou kontroverzi, já osobně vnímám postavu doktorky McKennah hlavně díky jejímu šarmu a solidnímu hereckému podání jako zajímavý přínos (a vítanou genderovou protiváhu k převážně mužskému ansámblu hrdinů). Při posuzování herectví je přirozeně třeba brát v úvahu, že i v tomto ohledu se fan seriál podřizuje své předloze. Jinak řečeno, hodnotíme-li herecké výkony v Původním seriálu jako přehnané, musíme totéž očekávat i v případě Continues. Typickým „přehráváním“ se totiž vyznačuje i řada dalších představitelů významných rolí. Občas ale ani s tímto ohledem nepůsobí herectví přesvědčivě. Nejvíce mě zklamal výkon sympatického Granta Imahary, proslulého působením v televizním pořadu Bořiči mýtů, v roli Sulua; zejména tedy jeho hysterický projev ve scéně po nouzovém transportu. Uhuře Kim Stinger známé již z řady epizod Phase II a Chekovovi Wyatta Lenharta nic vytknout nemohu. Snad jen Uhuřinu až příliš patetickou pěveckou scénu a trestuhodný nedostatek prostoru pro postavu hrdého Rusa.

přísný profil pana SpockaZatímco postavy Sulua, Uhury a Chekova jsou nově obsazeny typově vhodnými kandidáty, o trojici hlavních hrdinů nelze říci totéž, přičemž herecké obsazení považuji při posuzování imitace Původního seriálu za klíčové kritérium. Larry Nemecek, trekolog a autor významných referenčních příruček The Next Generation Companion a Stellar Cartography, se do své role typově příliš nehodí. Kupodivu mi to ale v jeho případě na překážku nebylo, jelikož jeho práce s postavou doktora McCoye dobře vystihuje její úlohu v Původním seriálu. Pro Spocka v podání mně neznámého Todda Haberkorna ovšem polehčující okolnosti nenalézám. Přese všechny usilovné snahy v něm Spocka nedovedu vidět a při sledování se nepřestávám v duchu tázat, co dělá na lodním můstku ten cizí, podivuhodně vyhlížející Vulkánec. Přitom Ben Tolpin a Brandon Stacy z Phase II a ještě spíše Zachary Quinto v Abramsových filmech jasně dokázali, že na mou oblíbenou postavu Původního seriálu skutečně lze přesvědčivě navázat i v novém obsazení.

starostlivá tvář Montyho ScottaV roli Jamese T. Kirka se Vic Mignogna objevil již jako dítě v kouzelných osmimilimetrových fan filmech, které více než co jiného výmluvně zachycují hlavně chlapcovo hluboké zanícení pro klasický Star Trek. To se s léty nevytratilo a díky radikálnímu pokroku posledních let v oblasti fan filmů mohl být dětský sen konečně plně realizován. Fešnou kapitánskou uniformu Vic oblékl nejprve pro potřeby camea v prologu k epizodě Farragutu „Cena čehokoliv“ (The Price of Anything). Už při té příležitosti plně předvedl, jak schopně se naučil imitovat Shatnerův typický herecký manýrismus, ačkoliv osobně bych dal přednost, kdyby se postavy chopil originálně. Do role nejmladšího kapitána v historii Hvězdné flotily se Vic nehodí především nápadně vyšším věkem, ale zrazuje ho i jeho obyčejně největší výhoda – vysoký hlásek. Své postavě ovšem dokonale rozumí a to spolu s uctivým přístupem k předloze částečně kompenzuje špatné předpoklady pro roli. Jako režisér navíc svedl vytěžit z mizerného scénáře většinu jeho chatrného potenciálu.

společná fotka všech hlavních hrdinůCelkový dojem ale zachraňuje až Chris Doohan, který po otci „zdědil“ roli Scottyho. Ačkoliv naprostý neherec, vyniká vysoko nad své kolegy a především jeho zásluhou se při sledování epizody dostavuje žádoucí atmosféra původního Star Treku. Z vlastní zkušenosti mohu navíc potvrdit, že s každým dalším zhlédnutím se nedostatky epizody jeví méně patrné a dojem se zlepšuje. Mnoho neduhů omlouvá i fakt, že se jedná o pouhý pilot a je nasnadě očekávat postupné zlepšování. Epizodě neschází ani typická snaha navěsit na příběh morální poučky, v tomto případě na ve Star Treku nijak ojedinělé téma ‚sebeobětování‘. „Ztracené“ dobrodružství hrdinů z Enterprise si fanoušci mohou dopřát s českými titulky. Ty jsou k dispozici pro registrované čtenáře portálu na vyžádání na mém e-mailu, případně pod záložkou „skladiště-download“ na stránkách fanklubu CZ Kontinuum, kde jsou k nalezení rovněž překlady dalších zajímavých fan seriálů. Práce na překladu druhé epizody „Lolani“ jsou již v plném proudu a zapomenuto jistě nebude ani na čerstvou třetí epizodu. Mezitím ať se pilotní epizoda Star Trek Continues všem co nejvíce líbí!

 

kapitán flotily Eodeon
autor: Eodeon
vydáno: st 18. června 2014
přečteno: 4848x
komentáře: 2
Facebook Twitter Google+

Star Trek and all related properties are Registered Trademarks of Paramount Pictures, registered by United States Patent and Trademark Office. All rights reserved. THESE PAGES ARE NOT OFFICIAL!

Internetový portál Trekkies.cz je vytvářen a spravován klubem a dalšími redaktory. Je postaven na základech redakčního systému phpRS.

© 2005, Trekkies: TNG