Odpojení (recenze knihy)

st 13. června 2012      autor: omi      přečteno: 5213x      komentáře: 2

SunderedJelikož knihy, které jsem se chystal číst jsou plánovány k vydání v českém překladu, rozhodl jsem se raději začíst do knižní série opomenutých příběhů. Jedná se o několik knih popisujících příhody posádek kapitánů, kteří v seriálech a filmech získali pouze epizodní příležitosti. První knihou jsou (ti) Odpojení (v originálu The Sundered) z pera známých autorů Michaela A. Martina a Andyho Mangelse. Kniha popisuje příhody kapitána Hikaru Sulu a jeho posádky na palubě lodi USS Excelsior.

Návaznosti

Přečíst tuto knihu mě sváděly hlavně návaznosti. Nedávno jsem totiž konečně dočetl knihu Titan: Mezi dvěma světy, na jejímž konci se loď Titan dostane na území Neyelů. V tomto prostoru pak probíhá i následující díl Titan: Černý král. S Neyeli se Tuvok a Akaar již v minulosti setkali a právě Odpojení popisují toto dávné setkání. Všechny knihy jsou dle předpokladu od stejných autorů.

Děj je rozdělen do dvou nezávislých linií, které jsou od sebe navíc dost časově vzdálené. V první linii se Excelsior vydává na jednání s Tholiany. Přítomnost starých známých, jako kapitána Hikaru Sulu, prvního důstojníka Pavla Chekova, spojovatelky Janice Rand, velitele ostrahy Akaara, vědeckého důstojníka Tuvoka a doktorky Christine Chapelové je velmi příjemným zpestřením. V druhé linii skupina vědců provádí první pokus o let warpem, ještě před událostmi filmu Star Trek: První kontakt. Na události z filmu v knize samozřejmě nemusíme dlouho čekat.

Hodnocení

První čtvrtina knihy nebyla vůbec zajímavá. Posádka Excelsioru prokrastinuje po cestě na setkání s Tholiany. V druhé dějové linii se míhají krátké útržky ze života úplně cizích, nezajímavých lidí, které v další kapitole nahradí jiní nezajímaví lidé. Po této části začnou konečně události dávat, byť pomalu, celkem smysl. Přesto je vše příliš prvoplánové a kniha doslova přetéká odkazy na známé události ze seriálů a filmů, aby si udržela čtenářovu pozornost.

Upřímně jsem několikrát přemýšlel, že knihu odložím a nedočtu. Ale ze zvědavosti jsem přesto pokračoval dál. Nakonec se vyplatilo. Příběh i nápad jsou bezesporu zajímavé, ovšem zpracování je horší. Pokud knihu číst nechcete, ale zajímá Vás, co se tenkrát událo a na co budou zřejmě narážky v dalším Titanu, který bude mít křest již 6. července 2012 na Trekfestu, pak si přečtěte spoilery níže.

Spoilery

Excelsior se vydává na diplomatickou misi s Tholiany. Ta ovšem nedopadne dobře i proto, že Sulu nechal vypustit sondy hluboko do tholijského prostoru. Protože sondy byly zničeny a diplomatická jednání ztroskotala, vydává se Sulu tajně na vlastní pěst ke vzdálené hranici tholijského prostoru, kde zřejmě Tholiané s někým bojují. Tam narazí na cizí loď bombardující tholijskou základnu a hned se pouští do boje. Po té, co se lodě navzájem zneschopní, přilétá tholijská flotila a obě lodě uvězní ve své proslulé síti. Až nyní posádka Excelsioru zjišťuje, že útočníci - Neyelové, jsou s lidmi vlastně geneticky příbuzní.

To bylo tak. Někdy po konci III. světové války se stanice Vanguard z asteroidové kolonie O'Neil rozhodla pomoci Zephramu Cochranovi otestovat vytvoření warpového pole. To se moc nepodařilo a asteroid i se stanicí byl transportován 100 světelných let od Země. Na Zemi si mysleli, že byl asteroid zničen, a tak Cochrane se svými testy ustal (až do příchodu komandéra Rikera). Na neznámém území stanici napadli Nausicaané a pobili část personálu, kterému se nakonec podařilo ubránit. Aby se situace neopakovala a obyvatelé se byli schopni ubránit, vzpomněli si na Eugenické války a rozhodli se trochu si pohrát se svým genomem. Brzy měli dva protilehlé prsty, chápavé prsty na nohou, delší končetiny a dokonce ocas.

Stanice Vanguard potkala dalších nehoda, a tak byla přenesena až do Malého Magellanova mračna. Při tomto přenosu byl poškozen počítač a tak její obyvatelé postupně s každou generací začali měnit svůj jazyk. Například Earth (Zemi) nezývají Auld Far Aerth (něco jako Starodálná Mez) a sami sebe nazývají Neyelové (zkomoleně O'Neilové). Stali se agresivním druhem, který nejdříve pálí a pak se ptá. V Malém Magellanovu mračnu si podrobili několik jiných druhů a vytvořili tak Neyelskou hegemonii. Auld Far Earth je jejich modlou, náboženským symbolem, ke kterému se upínají a chtějí se tam vrátit. Do prostoru Tholianů se dostali náhodou objeveným meziprostorovým zlomem.

SunderedThe Sundered (Star Trek: The Lost Era)
autoři: Michael A. Martin a Andy Mangels
počet stran: 384