DS9: The Fallen – Convergence

ne 4. února 2018      autor: Eodeon      přečteno: 881x      délka: 11 min      komentáře: 6

cover pro videohru DS9: The FallenPro startrekové fan filmy jsem slovy podpory nikdy nešetřil. O stěžejním významu literárních rozšíření světa Star Treku jsem toho také nenapsal málo. Někteří si mohou vybavit i mou guilty-pleasure zálibu ve fan komiksech. Obecně vzato, rozšiřování fikčního světa daleko za hranice televizního a filmového média a za hranice oficiální tvorby považuji za naprosto klíčové pro přežití Star Treku a jeho blahobyt na dalších padesát let. Největší úctu ve mně vzbuzují právě okamžiky, kdy se „pouhá“ tvorba fanoušků přinejmenším v některém aspektu vyrovná tvorbě oficiální, nebo když jí dokonce předčí. U fan filmů, fan komiksů a fan fiction se to stává nezřídka. Po dlouhou dobu jsem však zanedbával jinou oblast, v níž se projevuje kreativita trekkies, a tou jsou „fan games“.

Freewarové videohry na téma Star Treku dostaly svého času ohromný prostor na dodnes fungujícím webu www.startrekgames.cz, který považuji za nenahraditelnou součást skromné množiny českých internetových stránek o Star Treku. Díky tamní databázi neoficiálních her pod záložkou „downloady“ jsem měl příležitost okusit téměř čtyři desítky rozmanitých pokusů o fanouškovské přispění do herního světa Star Treku. Přestože se ve většině případů jednalo o hry soustředící se čistě na boj, jejich rozmanitost jsem shledával velmi obohacující. Co mi však vždy citelně scházelo, byl příběh, který by vší té akci dodal hlubší smysl a díky kterému by teprve tyto freewarové hry rozšířily fikční svět Star Treku. Vlastním dějem se sice vyznačovaly zejména všelijaké obskurní až perverzní parodie, ale z vážně míněných projektů jím byla obdařena pouze hra Search for Kes na motivy seriálu Voyager, která se však vzpírala kanonické verzi o osudu bývalé ocampské členky posádky, viz epizodu „Zuřivost“ (Fury), jelikož ji časově předešla.

pohled přímo do hlavně Sisko dává Jem'Hadarům ochutnat vlastní medicínu Worf po úspěšně vykonané práci přestřelka s Cardassianem v temném koridoru

Představa, že se videohra vyvinutá fanoušky (tedy převážně, protože leader projektu Convergence Eric C. Reuter se profesionálně podílel už na původním The Fallen) ocitne na úrovni her oficiálních, se tehdy zdála příliš fantastická; zejména s ohledem na vysokou kvalitu mnohých oficiálních titulů, především těch, které dal fandomu a hernímu světu Activision. Při pohledu na vývoj projektů jako například Star Trek Voyager Game Project a několik dalších se ale brzy může stát realitou. Ale i do té doby se mohou hráči z řad trekkies, kteří dohráli každou z oficiálních her již nesčetněkrát a touží po dalších herních zážitcích, bavit kvalitními pracemi svých kolegů z fandomu. Řeč je samozřejmě o rozšiřování a tzv. modování stávajících her.

Hra Star Trek: Deep Space 9 – The Fallen (2000) dodnes patří i přes své relativní stáří mezi zdaleka nejlepší videohry na bázi našeho oblíbeného univerza. Žánrově ji lze zařadit pod kategorii „3rd person akčních stříleček“ (snímání hráčova avataru z pohledu třetí osoby) a jejími hráči je oceňována z mnoha důvodů, především pak za svou neopakovatelnou, místy až hororovou atmosféru a pak za mimořádnou věrohodnost, s níž replikuje reálie seriálu Deep Space 9. Vystihuje jak prostředí, tak postavy seriálu – čemuž napomáhá namluvení hlasů seriálovými představiteli (všichni krom Averyho Brookse a Colma Meanyho) – a dokonale zapadá do situace v jeho šesté sezóně. Hraní The Fallen je někdy svým způsobem ještě opojnější než opakované sledování epizod seriálu, jelikož videohra přirozeně dává hráčům ještě silnější pocit účasti a stěžejní význam událostí herního příběhu tento pocit ještě umocňuje.

Worf vs Cardassiané Sisko a jeho záloha Worf proti převaze Grigariů Jeden Jem'hadar to dostal, jeden zbývá

Deep Space 9 – The Fallen neomrzí ani po několikerém dohrání za každou ze tří postav, za Siska, Kiru i Worfa, která má každá vlastní levely, ale pochopitelně ztratí značnou část svého půvabu, jakmile se hráč důvěrně obeznámí s každým jejím detailem. Nelze si stěžovat, že by hra byla sama o sobě příliš krátká, a přesto jsem na jejím konci pokaždé zoufale toužil po dalším pokračování. Oficiální sequel bohužel nikdy nevznikl, ale právě v takových okamžicích vzniká namísto toho prostor pro zapojení fanoušků. Existence o šest let mladšího modu jménem Convergence vyvinutém studiem Fusion Creative Design mi byla známa již dávno. Až donedávna jsem jej však nevyzkoušel, a to kvůli ignorantským předsudkům. Ukázalo se, že neoficiální status produktu nakonec vůbec není ničemu na překážku, a můj předpoklad, že přidané mise jsou „beztak příliš krátké“ se ukázal jako naprosto mylný.

The Fallen – stručná synopse

(přeskočte, pokud jste hru hráli, nebo pokud se vyhýbáte spoilerům)

Původní hra vtáhla hráče do mnohovrstevnatého příběhu, jenž v sobě spojil hned tři z nejtypičtějších námětů seriálu – invazi Dominionu, bajorskou mystiku a pikle Cardassianů. Zatímco Sisko s Worfem vyrážejí v Defiantu zachraňovat přeživší z bajorské vědecké lodi Ke’el Tul, která se stala terčem útoku kybernetických pirátů známých jako Grigariové, Kira cestuje na Bajor do chrámu uctívačů Přízraků (Pah-Wraiths) a při nenadálém útoku je nucena klášter bránit před nájezdem bajorských extremistů z hnutí Kahl-taan. Představený chrámu, prylar Obanak, se totiž obrátil zády k Prorokům a konvertoval k uctívání ďábelských Přízraků, bytostí vypovězených Proroky z Nebeského chrámu. Obanak je Kiřin dávný přítel z odboje a ta proto přemáhá svou skepsi vůči Obanakově herezi a rozhoduje se pomoci mu v jeho poslání.

Z hlediska Obanakovy víry jsou Přízraky pravým božstvem bajorského lidu a v jejich vysvobození tkví spása všeho Bajoru. Jak výsadek zjišťuje z nástěnné malby v chrámu na bajorském měsíci Jeraddo, osvobození Přízraků si žádá otevření druhého nebeského chrámu – druhé červí díry. Za tím účelem je napřed nutno nalézt tři rudé orby Přízraků.

Sisko v chodbách lodi Ulysses Kira a syntetizovaný orb Přízraků Občas se nezadaří Kira si zkrátí cestu jednokolejkou

Jak se záhy ukazuje, jeden z rudých orbů byl celá léta ukryt přímo na Deep Space 9 v tajné laboratoři, kde ho během kvapné evakuace stanice zanechala cardassijská vědkyně Terrell z Obsidianského řádu. V přestrojení za členku lékařské divize Carnellianský kruh se Terrell na stanici vrací, propašuje s sebou hordu vojáků v transportní suspenzi a během útoku se zmocní orbu. Hrdinové jen sotva stačí zachránit stanici před výbuchem bomb položených u generátorů, ale Terrell v úniku nezabrání. Cardassijská vědkyně plánuje využít orb k vývoji subprostorové zbraně, jaká by mohla zvrátit průběh války. Aby měli čím této hrozbě čelit, vydávají se hrdinové s Defiantem k planetě SR-III, kde před lety havarovala hvězdná loď USS Ulysses. Ta převážela druhý z rudých orbů a ten by měl být stále ukryt někde v troskách plavidla třídy Miranda.

Krátce poté, co Defiant dosáhne orbity nad SR-III a sešle na její povrch výsadky vedené Siskem a Worfem, na něj útočí lodě Jem’Hadarů. Asistuje jim v tom měňavec, který se mezi posádku infiltroval v podobě vulkánského poručíka Sulaka. Vystopovat jej a zastavit jeho sabotážní snahy podobně jako v epizodě „Protivník“ (The Adversary) je úkolem Kiry. Sisko s Worfem mezitím na povrchu planety pátrají po vraku lodi Ulysses a překonávají přitom překážky v podobě nebezpečného terénu a místní fauny, ale hlavně ve formě hord maskovaných jem’hadarských vojáků. I když se nakonec daří z útrob lodi Ulysses orb získat, výsadek je přemožen a zajat a útoku podléhají i obránci Defiantu. Celá posádka je i s lodí převezena do vězeňského tábora Dominionu na asteroidu v soustavě Arduria.

Vězeňský komplex na Ardurii byl postaven podle stejného vzoru jako důvěrně známý Internační tábor 371, kde se několik hrdinů seriálu ocitlo v epizodách „Před branami očistce“ (In Purgatory’s Shadow) a „Pekelným žárem“ (By Inferno’s Light). Únik z tohoto přísně střeženého zařízení představuje náročnou zkoušku, v níž však všichni tři hrdinové uspívají. Siskovi se navíc daří přenést se do nedalekého suchého doku, převzít kontrolu nad Defiantem a transportovat na palubu své lidi. S posádkou opět v plném počtu nabírá Defiant kurz zpět ke stanici, kde se hrdinové začínají připravovat na další misi.

Jem'Hadaři jsou všude Kira nalezla červený orb Prototyp zbraně je téměř připraven Konečně má Sisko posily

Jejich cílem je tentokrát planeta Hass’Terral, nacházející se hluboko na území Cardassianů. Na jejím povrchu a ještě spíše pod ním se rozkládá výzkumná základna, v níž se Terrell pokouší spoutat sílu orbu ukradeného ze stanice. Kira pozměněná do podoby Cardassianky podobně jako v epizodě „Dvojnice“ (Second Skin) se na základnu vtírá pod falešnou identitou vědkyně Aliry Rejal. Sisko s Worfem si cestu dovnitř musí probít. Jen co se jim podaří společně dopadnout Terrell, transportuje se na místo Obanak se skupinou jemu věrných grigarijských vojáků. Jeden z nich smrtelně zraní Terrell, zatímco další se ujímá jejího orbu. Obanak vysvětluje svůj skutečný úmysl – osobně se zmocnit všech třech orbů a provést rituál, který osvobodí Přízraky. Přenáší se zpět na svou loď s úmyslem zaútočit na Deep Space 9, získat orb z SR-III a předsevzaté dílo dokonat. Terrell stačí Siskovi s posledním dechem prozradit, jak lze orby zničit.

V okamžiku, kdy se Defiant vrací k Deep Space 9, je už stanice pod kontrolou grigarijských pirátů a Obanak již započal svůj rituál. Fanatickému Bajoranovi se sice podaří osvobodit Přízraky, ale vzápětí si uvědomuje, jak hluboce se v nich mýlil. Než se Sisko, Kira a Worf k Obanakovi probojují, Přízraky se zmocní jeho těla na způsob démonické posedlosti. Ve finálním souboji se díky kombinaci sil všech třech hrdinů podaří zahnat Přízraky zpět do vznikající subprostorové trhliny a zničit rudé orby.

Convergence – úvod do dějového pozadí hry a stručné zhodnocení

Od událostí The Fallen uplynulo přibližně devět měsíců, když Defiant zachytil tísňové volání z vědecké stanice Federace na planetě SR-III. O přísně tajném výzkumném zařízení, na jehož vybudování a provozu spolupracovala tajná odnož Hvězdné flotily s Cardassiany, věděl do té doby jen málokdo. Na planetě však bylo přítomno už během událostí původní hry, stíněno před zraky zvědavých očí rušivou atmosférou nehostinného světa.

Cílem vědců byl vývoj superzbraně schopné proniknout jakýmkoliv štítem, k čemuž měly dopomoci právě rudé orby Přízraků jako ten, který na planetu vezl Ulysses, případně jejich repliky vytvořené z unikátní formy dilithia, vyskytující se pouze na SR-III. Po dvanácti letech provozu tajné základny označované jako Omega se podařilo rudé orby syntetizovat a zbraň zprovoznit. Personál základny se právě chystal k otestování prototypu, když došlo ke zradě.

Phaserová puška má i sniperovské nastavení Pět ku jedné - skoro těch Cardassianů lituji Siskův phaser nikdy nemine Worf nalezl přeživšího

Jsou to nepřekvapivě Cardassiané, kdo své spolupracovníky z Hvězdné flotily zradil. Poslali zašifrovanou zprávu vyčkávajícím zálohám a ty zahájily útok na stanici a masakr pozemských vědců. Tutéž zprávu však náhodou zachytili také grigarijští piráti a jednotky Dominionu a s vidinou získání nové zbraňové technologie na místo poslali všechny dostupné vojenské síly. Na stanici Omega se tedy v jedné chvíli střetají armády tří významných galaktických mocností, Cardassianů, Dominionu a Grigariů a výsadek Defiantu se ocitá v centru konfliktu.

Po příletu na stanici Omega si výsadek stejně jako v původní hře dělí role a každý z trojice hrdinů se vydává vlastní cestou. Sisko v čele čistí prostory základny od nepřátel a snaží se uvést do chodu zařízení a přístroje. Následují jej s určitými rozestupy Kira a Worf, a i když jejich první kroky vedou stejnými chodbami, časem se cesty hrdinů dělí a každý z nich se prochází po vlastních, unikátních lokacích. Mezi úkoly hráče (objectives) patří nejčastěji aktivace terminálů, hledání přístupových karet / isolineárních čipů, záchrana přeživšího personálu základny a eliminace nepřátel, té si hráči užijí ze všeho nejvíce.

Veškerá aktivita hráče se v mnoha místech smrskne jen na odrážení hord nepřátel, kteří se na danou lokaci transportují jedna vlna za druhou. Pokud jste si někdy během sledování Deep Space 9 přáli oplatit Cardassianům jejich krutost nebo uštědřit pár ran na oplátku Dominionu a jeho brutálním vojákům Jem'Hadarům, zde máte konečně příležitost se řádně vyřádit. Přesila nepřátel se občas může zdát až nad vaše síly a o to víc vás pak těší vítězství. Obtížnost se tedy jeví oproti původní hře značně navýšená, což je jedině dobře. Hra tím klade větší nároky na hráčův důvtip, respektive na jeho schopnost taktizovat, když čelí značné početní převaze, ocitá se zahnán do kouta a munice rychle dochází…

Hororová atmosféra původní hry zde tudíž také není tak zřetelná. Stísňující pocity z průzkumu temných zákoutí a klaustrofobických koridorů a depresivní exkurze po povrchu pusté, nehostinné planety SR-III často střídá zběsilý boj o přežití. Atmosféře přirozeně velkou měrou přispívá též hudba, založená na soundtracku původní hry, ale zároveň doplněná o celou řadu tracků a motivů, které mi nebyly povědomé. Všechny se mi ale velice líbily.

Pozor na rovnováhu... Ve vraku lodi Ulysses čeká přesila nepřátel Transportní místnost dobyta Worf v bitce na ledě

Neměřil jsem, kolik čistého času mi pokaždé trvalo projít hrou od začátku do konce, ale jsem přesvědčený, že v tomto směru Convergence dalece předčí originál. Ačkoliv je tento „fan datadisk“ více přímočarý oproti původní The Fallen, jeho úrovně jsou přesto komplexní, relativně rozmanité a velké množství z nich je zcela původních. Nenechte se tedy odradit tím, že se celý děj odehrává v prostorách jediné základny. S ohledem na to, zmíněnou atmosféru a vysoký kvocient zábavy by se s Convergence neměl propásnout žádný fanoušek původní hry.


Datadisk je zdarma ke stažení, ale k jeho instalaci a hraní je třeba mít originál původní hry a tu po instalaci doplnit o „retail patch“. Hra je naštěstí v Česku relativně snadno k sehnání, jelikož byla svého času dostupná ve velkém množství v síti prodejen Levné knihy. Pro další informace doporučuji přečíst si také daleko poučenější recenzi Martina Kováře a podívat se na oficiální web projektu, dnes již nefunkční, ale dostupný na archive.org, viz zde. Samotné rozšíření ve verzích pro Windows i Mac/Linux i zmíněný patch lze stáhnout například z databáze souborů ke stažení na webu TrekCore, odkaz zde.

kapitán flotily Eodeon
autor: Eodeon
vydáno: ne 4. února 2018
přečteno: 881x
komentáře: 6
Facebook Twitter Google+

Další články z této rubriky:

Chance Encounter: Fanfilm, co má srdce  -  út 28. srpna 2018
Patriotka: Star Trek Fan Production je online  -  po 6. srpna 2018
Star Trek: Diplomacy už jen s ochranou aneb „Jistě, kapitáne!“  -  st 29. listopadu 2017
Šaty dělají Liberated Borga II: hurá do slavnostního  -  st 15. listopadu 2017
Mythbusting: Kdo chce zničit fan filmy podle Star Treku?  -  pá 6. října 2017
Star Max: Pravda, 2. část  -  st 23. srpna 2017
Astraios aneb Star Trek na ANIME způsob  -  po 21. srpna 2017
Vybrané kapitoly z Khanova hněvu  -  út 25. dubna 2017
Star Max: V odborné péči  -  po 17. dubna 2017
Star Max: Nik  -  čt 23. března 2017
Star Max: Carpenter  -  po 19. prosince 2016
Star Max: Změna ve velení  -  ne 4. prosince 2016
Star Max: Odraz, 5. část  -  út 25. října 2016
Výroba TNG komunikátoru po domácku  -  čt 18. srpna 2016
Honba za nekonečným nebem  -  po 1. srpna 2016

Star Trek and all related properties are Registered Trademarks of Paramount Pictures, registered by United States Patent and Trademark Office. All rights reserved. THESE PAGES ARE NOT OFFICIAL!

Internetový portál Trekkies.cz je vytvářen a spravován klubem a dalšími redaktory. Je postaven na základech redakčního systému phpRS.

© 2005, Trekkies: TNG