Discovery v komentářích: S01E03 „Souvislosti jsou pro krále“ (spoilery!)

čt 19. října 2017      autor: Eodeon      přečteno: 1579x      délka: 7 min      komentáře: 0

deltaToto bylo konečně to pravé Disco! už třetí epizoda a teprve zde se divák seznamuje s lodí i většinou posádky. Titulní plavidlo zde má ještě mnohem lepší nástup než Shenzhou v první epizodě seriálu a vypadá skvostně skoro ze všech úhlů. Jak se mi první verze lodi z teaseru nelíbila, tak jsem z konečného designu nadšený. Kamerové přelety navíc loď snímají z velice lichotivých úhlů.

/// Posádka lodi už tolik sympatií nevzbuzuje. A to je paradoxně úžasné. Při prvním zhlédnutí mě to překvapilo, snad až šokovalo, a když se za tím ohlédnu zpět, dochází mi, že šokující pro mě byla právě ta výrazně větší distancovanost od předchozích seriálů. Poprvé ve Star Treku se tvůrci (scenáristé i herci) ze všech sil nesnaží, aby hrdinové byli „líbiví“, aby se ukázali v nejlepším světle a vlichotili se do přízně diváků od prvního okamžiku. Postavy proto působí o něco temněji, ale hlavně mnohem lidštěji a ponechávají si prostor pro vývoj. Ideální, modeloví hrdinové předchozích seriálů byli zpravidla „hotoví“ už od samého začátku, což ovšem neumožňovalo vývoj, nepodněcovalo konflikt a drama a způsobovalo velmi rozpačité začátky skoro každého z dřívějších seriálů. Nové postavy působí všelijakými dojmy, ale vzpírají se jednoznačné definici, což je také skvělé. Tedy s výjimkou Tilly (Mary Wiseman), což je s trochou nadsázky prostě kombinace Wesleyho Crushera a Reginalda Barclaye v jednom „neodolatelném“ mixu (ale uznávám, že skvěle zahraná).

/// Ostatní mě ale zaujali mnohem víc – šéfka bezpečnosti Landryová (Rekha Sharma, po Fionně Vroom další hostující herečka ze Star Trek Continues, která se později objevila i v oficiálním Treku), inženýr Paul Stamets (Anthony Rapp), na kterém je nejvíc znát napětí vyvolané válkou, a samozřejmě kapitán Gabriel Lorca, příjemně svůj a odlišný od dřívějších seriálových kapitánů. Zprvu jsem nebyl z oznámení o obsazení Jasona Isaacse tak nadšený jako podle všeho většina fandomu, přestože jeho největší herecké zásluhy jsou mi dobře známé, ale měl jsem náhodou nedávno příležitost bedlivěji posoudit jeho projev ve filmu A Cure for Wellness a přesvědčil mě. Jeho scény byly vlastně nejlepší z celé epizody – ukázky skvělého herectví, výrazné osobnosti, charismatu a dvojznačných dialogů, které toho říkají o tolik víc, než se zdá.

/// Na vyprávění je znát, že tvůrci skutečně plně těží z možností serializace celé sezóny do celistvé jednotky, paradoxně kondenzují vyprávění, namísto aby jej „ředili“, a zároveň jej opatrně „dávkují“. Překvapilo mě, že už na konci třetí epizody byla odhalena záhada tajného vědeckého projektu, který je na Discovery testován. To dává tušit, že loď v sobě ukrývá ještě mnohem více záhad (ani nebyl třeba závěr s obludou za silovým polem) a že na zajímavá odhalení nebudou diváci muset čekat až na finále sezóny, ale bude se jim jich dostávat v průběhu celého seriálu. Takový koncept navíc podporuje to, co mám osobně jako fanoušek obzvlášť rád – spekulace, diskuze, dohady a snahy předjímat další vývoj.

Michael Burnham ve vězeňském úboru Paul Stamets v raketoplánu Gabriel Lorca a Michael Burnham Michael a Saru na můstku Discovery

/// Tak například, má hned první myšlenka po skončení epizody (a soudě z ohlasů nejen má) bylo silné podezření na zapojení Oddílu 31 (nebo také Sekce 31). Konkrétně mám podezření na samotného Lorcu, případně i na šéfku bezpečnosti Landryovou. Lorca na mě působí jako přesně ten typ „účel světí prostředky“, který by tajná organizace chtěla do svých řad. Další z věcí, které se mi opravdu velice líbily, byla jeho zmínka, že dostal od Flotily volnou ruku. Samozřejmě to nemusí být pravda, ale je to element, který dává seriálu úžasný potenciál. Kapitán se v podstatě nikomu nemusí zodpovídat a nad svou posádkou má tím pádem absolutní moc. Je to trochu silné kafe, ale když se to dobře scenáristicky uchopí, dají se s tím vyčarovat fantastické věci. I trocha toho potenciálu, kdyby se vytěžila, stálo by to zato. Čili doufám, že tímto směrem se tvůrci vydají dál.

/// Úvaha nad charakterem Lorcy mě přivádí také k zamyšlení nad jeho mottem – „univerzální pravidla jsou pro poddané, souvislosti jsou pro krále“. Otevírá se tu tolik vrstev významů. Význam na povrchu je samozřejmě kritický komentář k událostem pilotní dvojepizody, který zpochybňuje dogmatismus Hvězdné flotily, aneb někdy, vzhledem k okolnostem, je třeba střílet jako první. Na druhé straně ale číhá nebezpečí zneužití, pokud velitel přesvědčí sebe sama, že on sám stojí nad zákony. Pak je totiž zdánlivě vše povoleno. Překročil Lorca nehledě na dobrý úmysl tuto hranici, nebo ne? Divákům je zde naznačeno, že z Lorcy se může vyklubat jak velký hrdina seriálu, tak jeho největší padouch, případně hrdina tragický, podobně (a třeba i paralelně) jako je na začátku příběhu tragickou hrdinkou Michael Burnhamová. To se vyjeví až v kontextu celé sezóny a tolik aspektů počátečních epizod pak nejspíše uvidíme v novém světle.

/// Ale zpět k tragické hrdince, jejíž osud se ubírá pěkně křivolakou cestičkou (BTW jako fanoušek Lewise Carrolla jsem nadšen z odkazů na Alenku), což budí zájem a zvědavost, ale psychologie její postavy přitom zůstává věrohodná a srozumitelná (tedy, pokud si dáte tu práci a důsledně zhodnotíte motivace). Osobně mám Michael rád čím dál víc. Její oddanost principům, na kterých je založená Federace, je o to více imponující, že j tyto principy svým způsobem zradily více, než ona je. Také mám pocit, že Sonequa Martin-Green zde dostala větší příležitost než ve dvou prequelových epizodách předvést svůj čím dál zřetelnější hereckým um a s tím i další aspekty postavy.

Michael Burnham a Sylvia Tilly Michael se rozkoukává ve své kajutě Michael Burnham a Paul Stamets kadet Sylvia Tilly

/// Ono je to vlastně celé o postavách. Vlastně stejně jako i starší startrekové seriály. Vím, že mnozí by nesouhlasili. Ostatně, fandom je už odedávna rozpolcený dvěma úhly pohledu. Jeden akcentuje techniku a spekulativní vědu, druhý zas postavy a ideály, které představují. Obojí je ve Star Treku přítomno od prvopočátku a obojí v něm má svou důležitost. Ale co z toho je dominantní rys? Co z toho je charakteristické? Je Star Trek spíše sci-fi světem, kde prvořadá technika determinuje chování a osudy druhořadých postav? Nebo je space operou, kde hypotetická technika slouží spíše jako záminka pro vyprávění o postavách, jejich vývoji a jejich vztazích? Já se od jisté doby kloním spíše k druhému popisu, a proto jsem také rád, že Discovery nenechává nikoho na pochybách, že zde jsou to opravdu postavy, na čem nejvíce záleží. Vše ostatní slouží buď vyprávění, nebo přímo postavám.

/// Mimo jiné i proto mě netrápí inovace oproti starším seriálům. Ba naopak, vítám vývoj, posun vpřed, což byla ostatně vždy aspirace každého ze seriálů a vlastně „program“ celého Star Treku, a mimo jiné i proto mě až tak moc netrápí ani prvky problematické z hlediska kontinuity (site-to-site transport v tomto období, atp.). Nakonec, jsou tu náznaky, že vše, co se na lodi děje, je natolik tajné, že tyto události v oficiální kontinuitě nakonec vůbec nemusejí být zaznamenány.

/// Stále více a více mě těší „filmová“ úroveň zpracování a vysoká produkční hodnota. Úžasné kulisy i triky, nádherná ambientní hudba a dynamický vizuál. Zarazila mě však atmosféra epizody, respektive její markantní proměna oproti předchozímu dvojdílu. Hororový tón se ve Star Treku vyskytl už mnohokrát předtím, například ENT: 3x05 „Impulse“, TNG: 7x19 „Genesis“ či VOY: 5x21 „Juggernaut“ a mnoho dalších epizod, ale téměř nikdy z něj přitom nevymizela určitá odlehčující nadsázka, v Discovery ovšem nepřítomná. Obecně vzato se hororové okamžiky povedly, i když CGI obluda ve mně moc děsu nevzbuzovala. Překvapila mě spíše odvaha některých gore efektů. Místy to bylo opravdu... viscerální, ale zase ne tím samoúčelným způsobem typickým pro většinu gore filmů. Výjevy nevyvolávaly ani tak zhnusení jako spíše lítost, což oceňuji.

/// Za sebe doufám, že i další epizody přijdou se změnou nálady, se změnou atmosféry a vůbec se dohromady zaslouží o seriál bohatý a rozmanitý, nehledě na úzce navazující kontinuální vyprávění. Těším se na zvraty a odhalení a vše nové, co se teprve dozvím o postavách. Nakonec, ve Star Treku je možné všechno, zvláště pak na lodi, která doslova „ulítává na houbičkách“.


USS Discovery


Původně publikováno 8. 10. 2017 jako komentář na ČSFD. Zde v mírně upravené podobě.

kapitán flotily Eodeon
autor: Eodeon
vydáno: čt 19. října 2017
přečteno: 1579x
komentáře: 0
Facebook Twitter Google+

Star Trek and all related properties are Registered Trademarks of Paramount Pictures, registered by United States Patent and Trademark Office. All rights reserved. THESE PAGES ARE NOT OFFICIAL!

Internetový portál Trekkies.cz je vytvářen a spravován klubem a dalšími redaktory. Je postaven na základech redakčního systému phpRS.

© 2005, Trekkies: TNG