Toto je archiv českého Star Trek portálu Trekkies.cz, který není od ledna 2021 aktualizován a je přístupný pouze ke čtení. Pokračujte prosím na novou verzi webu Trekkies.cz.

LGBT souvislosti Star Treku (část 2.)

so 8. února 2014      autor: Eodeon      přečteno: 5622x      délka: 38 min      komentáře: 77

Kirk a SpockPrvní půle článku se pokoušela vysledovat souvislosti v oficiálních seriálech a filmech podle Star Treku. I při nejvyšším úsilí ovšem nebyly odhaleny jiné než velmi vzdálené vazby na LGBT problematiku. Účelem bylo přesvědčit se, že seriálový a filmový Star Trek v sobě problematiku sexuálních a genderových menšin opravdu neobsáhl ve více než stopovém množství a lze s čistým svědomím tvrdit, že selhal ve své úloze šířit tolerantní vizi budoucnosti, z níž nikdo nebude vyloučen, a v zadání reflektovat globální společenské problémy své doby. Pro ty, kteří si cení tvůrčího přispění fanoušků, a pro ty, kteří se ze Star Treku dovedou těšit i v jeho literární a komiksové podobě, se ale nabízejí mimořádně hodnotné kompenzace – často skvostnější než ty nejlepší z oblíbených epizod a filmů. Je proto načase nahlédnout za hranice oficiálního Star Treku, mimo omezující i omezený rámec kánonu. Na konci první části článku padla zmínka o románu Section 31: Rouge autorů Michaela A. Martina a Andyho Mangelse, který mimo jiné vypráví o partnerském vztahu Seana Hawka a Ranula Keru. Následující odstavce v krátkosti pojednají o mnohých dalších příspěvcích spisovatelů, komiksových výtvarníků a fanfilmařů do nekonečně bohatého univerza Star Treku.

Souvislosti v literatuře

model Titanu od Tobiase RichteraMangels a Martin dali vzniknout řadě jiných knih, z nichž několik jich vyšlo i v českém překladu. Romány Mezi dvěma světy a Černý král ze série Star Trek: Titan zahrnují dlouhou řadu rozmanitých postav a mezi nimi i přinejmenším dva gaye – Trilla Ranula Keru, tedy partnera Seana Hawka z Prvního kontaktu, a člověka Kennetha Norellise. Keruovo truchlení pro Hawka a Norellisova platonická zamilovanost do Kerua představují jen periferní dějové linie, nicméně právě proto se jim daří vzbuzovat dojem přirozené účasti homosexuálních vztahů na progresivní společnosti Star Treku. Mangels s Martinem použili homosexuální postavy ve vedlejších či okrajových úlohách i v románech Excelsior: Forged in Fire a The Good That Men Do navazující na seriál Star Trek: Enterprise. Další dvě pokračování v sérii „Enterprise relaunch“, Kobayashi Maru a Romulanská válka: Pod křídlem dravce, jsou rovněž dostupné v češtině a i v nich se dají najít drobné zmínky o Albertu Tuckerovi – bratrovi Tripa, a jeho manželovi Miguelu Salazarovi.

Weight of WorldsHomosexuální postavy v licencované literatuře podle Star Treku nejsou ničím výjimečným. Lesbické postavy mohli čtenáři zaznamenat například u Crega Coxe v Tíži světů (The Weight of the Worlds) podle Původního seriálu, a to v reprezentativním případě ředitelky vědeckého institutu na planetě Ephrata IV a její společnice. Motiv lesbické lásky Cox do pozadí zakomponoval zcela nerušivě a takřka neznatelně, přesto velmi věrohodně. Je výjimečný zejména tím, že se jedná o „dámy v letech“, zatímco daleko obvykleji bývá homosexualita zpodobňována na příkladech mladých lidí. Více na sebe upozorní Siskův trillský přítel Janel Tigan, starší bratr známější Ezri, když Benjaminovi udělá sexuální návrh v povídce „Freedom Angst“ od Britty Burdett Dennison (vyšlo v antologii Seven Deadly Sins). Příběh povídky se ovšem odehrává v „zrcadlovém“ vesmíru s výše popsanými neduhy s tím spojenými (ačkoliv Janel zde není modelový padouch) a totéž platí o románu Keithe R.A. DeCandida „The Mirror-Scaled Serpent“ ze sbírky Obsidian Alliances, v němž padne zmínka o bisexuálních touhách Anniky Hansen (známé v primárním univerzu jako Sedmá z Devíti). DeCandido ovšem uvedl homosexuální postavu i do knižní série SCE (Starfleet Corps of Engineers) a tou je Bartholomew „Bart“ Faulwell, lingvista a lamač kódů z posádky USS da Vinci, svého času ve vztahu s kolegou Anthonym Markem. Sérii jsem bohužel dosud neměl čas ani příležitost přečíst, a tak nezbývá, než se spokojit s informacemi ze sekundárních zdrojů (tj. především Memory Beta). Ze stejného důvodu nemohu dodat názor na způsob, jakým si s lesbickými postavami poradily spisovatelky Susan Wright v knize The Best and the Brightest ze série románů pro mladší čtenáře Stafleet Academy a Jeri Taylor v románu Pathways podle seriálu Voyager.

krásná obálka čtvrtého románu sérieRománů podle Star Treku bylo vydáno tolik, že by nad nimi mohl čtenář strávit celý život. Zmapovat výskyt LGBT postav a zmínek o nich v literatuře je úkol pro početný kolektiv, nikoliv pro jednotlivce. Doplňuji tak spíše jen pro úplnost i méně spolehlivé údaje načerpané z terciálních zdrojů. Podle nich je například románová série Star Trek: Vanguard autorů Davida Macka, Daytona Warda a Kevina Dilmora obydlena hned několika LGBT postavami. K nalezení by měly být i v jednom z dílů trilogie Cruicible a zmínka padla i v první Imzadi Petera Davida. Ojediněle by se s nimi měli setkat i čtenáři románů ze sérií New Frontier, IKS Gorkon/Klingon Empire, Dark Passions, Lost Era, Mirror Universe, Myriad Universes a DS9 relaunch. V mnoha případech se však jedná nejspíše jen o zmínky a náznaky otevřené čtenářské interpretaci a bez vlastní čtenářské zkušenosti nelze posoudit, jak zdatně se tématiky spisovatelé chopili. Specifickým případem je román A Stitch in Time z posledně jmenované série vyprávějící o „prostém ševci“ Garakovi. Autor románu a Garakův herecký představitel Andrew J. Robinson (žádný ghost writer) zde Garaka zpodobnil jako sexuálně otevřeného mnoha možnostem, nehledě na gender či druh partnera. V rozhovoru s Liz Sourbut pro Amazon.co.uk se Robinson svěřil se svým původním úmyslem ztvárnit Garakovu postavu v tomto duchu i herecky v samotném seriálu Deep Space 9, od čehož byl později odrazen tvůrci seriálu. Velmi zajímavá by podle mnoha ohlasů měla být i pokračování série Star Trek: Titan, na jejichž české vydání se netrpělivě čeká. Například v pátém románu Over a Torrent Sea se čtenáři blíže seznámí s tajemnou kormidelnicí Titanu. Aili Lavena se ukáže být podobně jako Garak přístupná „různým možnostem“.

Komiksy podle Star Treku

cover art ke Star Trek: MangaPozadu nezůstaly ani komiksy podle Star Treku. Minisérie The Last Generation od IDW Publishing (současný držitel licence na vydávání startrekových komiksů) využívá osvědčenou strategii rozvíjení homosexuálních motivů v „bezpečném“ prostředí alternativních vesmírů. Alternativní světy sice fungují jako prevence případných kontroverzí, ale zároveň skýtají příležitost vytvářet pouta mezi známými postavami, kde bychom je nečekali. A tak v chmurné budoucnosti, v níž Klingoni dobyli Federaci a okupují Zemi, vzniká nečekaná lesbická láska mezi Tashou Yar a Ro Laren. Čtenáři však nacházejí pouze náznak jejich vztahu. Zhruba ve stejné době jako The Last Generation vycházely startrekové komiksy ve stylu manga od nakladatelství Tokyopop. Z těch, které jsou mi známy, tedy těch, které vyšly v omnibusu Kanzenban – výběru toho nejlepšího ze tří vydání podle TOS –, vynikne příběh „Bandi“ od Davida Gerrolda. Od autora tribblů jistě nepřekvapí příběh vtipnější než kterýkoliv jiný, jaký jsem já osobně kdy četl nejen v komiksové formě. LGBT motivy zde sice nejsou přítomny, ale Kirkovo vyznání lásky Spockovi z konce příběhu dozajista za zmínění stojí. Ačkoliv je ale doslova řeč o lásce, když Kirk špitne své „Spocku, už jsem vám někdy řekl, jak moc vás miluji…“, jedná se „jen“ o hlubokou přátelskou náklonnost bez sexuálního podtextu, jelikož Gerrold se nedávno vyjádřil kriticky vůči rozšířené představě, že Kirk se Spockem jsou milenci. Byť sám gay, Gerrold premisu K/S slashe odmítá. Pro zajímavost dodávám, že historie příběhu se datuje až k Původnímu seriálu, během jehož natáčení Gerrold předložil nikdy nerealizovaný návrh na epizodu „Bandi“, který s letitým odstupem při adaptaci pro Star Trek: The Manga částečně přepracoval. O adaptaci scénáře se svého času uvažovalo rovněž pro fan seriál Star Trek: Phase II.

Andorián třímající ushaan-torIDW přineslo i jedno drobné, ale velmi milé překvapení týkající se oblíbeného druhu Andorianů. Těm bylo věnováno jedno číslo první minisérie Alien Spotlight. Ačkoliv nejnovější seriál Enterprise uvedl Andoriany při mnoha příležitostech, do té doby se v seriálech a filmech objevovali jen vzácně. I tak si získali u fanoušků značnou popularitu. V románech, komiksech, fan filmech a videohrách se Andorianům dokonce velmi daří a vyskytují se zde v kromobyčejně hojném množství. K tomu všemu rozvinul tvůrčí přínos samotných fanoušků andorijskou kulturu do podivuhodných detailů. Jedním z těch nejoriginálnějších bylo dělení druhu na hned čtyři různé gendery. Zatímco zhen a shen přibližně vykazují ženské pohlavní znaky, thaan a chan zhruba korespondují s mužským pohlavím. Pro nezasvěcené cizince ale Andoriané vykazují buďto jen maskulinní či femininní znaky, což elegantně vysvětluje případné nekonzistence s příběhy líčícími Andoriany coby tradičně dvoupohlavní druh. Rys vznikl pravděpodobně extrapolací jedné Datovy (nedokončené) věty z epizody „Datův den“ (Data’s Day) (TNG) zmiňující manželské svazky Andorianů ve čtyřech členech a měl mezi fanoušky velký vliv. Ačkoliv se nepromítl až do seriálu Enterprise, nic, co zde mohli diváci spatřit, mu neodporovalo.

Andorián, syn a "pes"Vliv dosáhl až na licencovanou literaturu a čtyři andorijské gendery a s nimi související reprodukční a populační obtíže Andorianů se tak často řešily v románech (kupříkladu ze sérií DS9 relaunch, „Enterprise relaunch“ nebo Myriad Universes). Komiks Alien Spotlight: Andorians – The Old Ways rovněž obsahuje hned několik zmínek o andorijském „queer“ manželství ve čtyřech, což autor zřejmě chápe jako prosté spojení dvou párů. Potěšující je už kontext příběhu, který se zabývá s genderovou problematikou volně související xenofobií, respektive izolacionismem a nacionalismem na příkladu komplexní andorijské kultury. Nezájem o kulturní a sociální rozdíly mezi druhy sdruženými ve Spojené federaci planet je nepřímo jmenován jako jedna z příčin interních konfliktů a čtenář je tak pobízen nejen k toleranci, ale přímo k aktivnímu zájmu o projevy jinakosti mezi různými kulturami. Zároveň je komiks uctivý jak k obrazu Andorianů známému z Enterprise, tak z fanovských časopisů a webů. Andorijský díl osobně pokládám za nejlépe napsaný ze všech komiksů v obou minisériích Alien Spotlight a mistrně výtvarně zpracovaný.

DamianiPřed IDW vlastnilo práva na vydávání startrekových komiksů nakladatelství WildStorm Comics, které se omezovalo pouze na krátké minisérie a samostatná čísla. Mezi minisérie od WildStormu patří i čtyřdílná série Keithe DeCandida Perchance to Dream. Děj se soudě z uniforem odehrává v krátkém období mezi finální dvojepizodou Nové Generace „Všechno dobré…“ (All Good Things…) a sedmým filmem Generace. Enterprise navštěvuje planetu Damiano, členský svět Spojené federace planet, kde má brzy dojít ke korunovaci nového vladaře. Damiani jsou druhem se třemi gendery, které nejsou převeditelné na čistě mužský či ženský model s „nadbytečným“ třetím, jako je tomu u Vissianů, ale skutečně vykazují rozmanité, promíšené fyziologické znaky, včetně těch, které jsou vlastní pouze této rase (například počet a umístění rohů na hlavě). Během návštěvy Enterprise na Damiano ovšem hrozí obavy z pokusu o atentát na nového vladaře. Či vladařku? Nelze uplatňovat lidské rozlišení, a proto budu (s prominutím) používat mužský rod s ohledem na pravidlo generického maskulina.

DamianiProč by ale někdo usiloval budoucímu panovníkovi o život? Damiani uzavírají manželské svazky po třech, ale nový vládce má pouze jednoho partnera, což malá, ale odhodlaná skupina extrémistických moralistů z řad Damiani považuje za perverzi přímo svatokrádežných rozměrů. Konzervativci by ji nebyli schopni tolerovat u nikoho, tím spíše ne u vůdce celé planety. Úkol zabránit úkladům o život nového vládce padá na bedra posádky Enterprise. DeCandido zde dokazuje, že nejenže umí kritizovat nezdařilé pokusy o genderově neortodoxní mimozemské druhy jako v případě epizody „Vyděděnec“, ale že si sám se stejným zadáním dovede poradit o poznání lépe. Svou genderově atypickou mimozemskou rasu ale vytvořil i v českém prostředí daleko proslulejší spisovatel Peter David, kterého DeCandido v parafrázovaném článku z The Next Generation Rewatch chválil právě za druh Hermatů z Davidovy románové série New Frontier. Burgoyne 172, nejvýznačnější zástupce oboupohlavních Hermatů a šéfinženýr na USS Excalibur, může být čtenářům znám i z Davidových komiksů podle New Frontier (u WildStormu vyšel vynikající jednodílný komiks Double Time a nakladatelství IDW přispělo výbornou pětidílnou minisérií Turnaround).

Janewayová a Torresová "pod vlivem"...Při hlubší sondě do dějin startrekových komiksů nelze přehlédnout nakladatelství Marvel Comics, které svého času vlastnilo licence na vydávání komiksů podle všech dosavadních seriálů. Tvůrci z Marvelu práv bohatě využívali, vytvořili komiksy inspirované všemi seriály a přidali i dvě vlastní pokračující série – shodou okolností dvě zdaleka nejlepší. Nejmenší obliby se pravděpodobně dostávalo řadě podle seriálu Voyager, rozpolcené mezi velmi slabou první půli a daleko zajímavější druhou. Rád bych vzpomenul poslední dvoudíl jménem „Survival of the Fittest“. V nápadité zápletce vláká bytost z druhu Orsorianů Voyager do smrtící pasti. Tvor dokáže změnit gender a jevit se chvíli jako přitažlivá žena Catira, chvíli jako atraktivní muž Katirus. V obou podobách bez rozdílu pak využívá sexuální svody a nejspíše i feromony k sugestivnímu ovlivňování posádky Voyageru a zmanipulování rozhodnutí svých obětí. Tím nic tajného neprozrazuji. I když k odhalení této skutečnosti dojde až na samém konci příběhu, jeví se evidentní od samého začátku.

Etana Kol připravena k palběSvé LGBT souvislosti mají i marvelácké komiksy podle seriálu Deep Space 9, ačkoliv nepřímé. Autoři Michael A. Martin a Andy Mangels zde poprvé představili postavy dvou bajorských žen, jejichž vzájemný milostný vztah později ozřejmí romány z knižní řady DS9 relaunch. Zdravotnice Krissten Richter (podle komiksu Bajoranka, ale podle románů lidská žena) se pouze mihne v posledním čísle série „Requiem in Obsidian“. Častější výskyt tvůrci dopřáli Odově zástupkyni Etaně Kol. Výraznou úlohu sehrála v příbězích ze třech dílů série: „Lwaxana Troi and the Wedding of Doom“, na něj navazující „Four Funerals and a Wedding“ a ve finálním čísle. Čtenáři si ji mohou snadno zaměnit za Kiru Nerys. I Etana je mladá štíhlá Bajoranka s krátkými vlasy. Odpovídá modelu bajorských žen, jaký se vžil díky seriálům: je silnou a autoritativní hrdinkou, poznamenanou životem v okupovaném světě (bajorští muži bývají v kontrastu k tomu často zpodobňováni jako přitažliví, ale delikátní mladíčci). Etana v sobě tedy (ke spokojenosti feministů) kombinuje dominantní povahu, chrabrost hrdinů a atraktivní zevnějšek a lesbickou menšinu zastupuje reprezentativně.

Na Akademii

první číslo SA: "Prime Directives"Pravý klenot mezi komiksy od Marvelu ovšem přichází až se sedmnáctým dílem série Chrise Coopera Star Trek: Starfleet Academy s příhodným názvem „Culture Clash“. V něm nejenže se objevuje otevřeně homosexuální postava, ale na rozdíl od všech dosud rozebraných příkladů dochází k přímé tematizaci jejích sexuálních preferencí. Starfleet Academy vypráví o osudech kadetů z eskadry Omega pod vedením Matta Deckera, vzdáleného potomka komodora Deckera známého z epizody Původního seriálu „Stroj zkázy“ (The Doomsday Machine). Druhově velmi rozmanitá skupina kadetů zahrnuje Andorianku, Vulkánku (nebo snad Romulanku v přestrojení?), Betazoida a dokonce Ferenga Noga, kterého diváci dobře znají ze seriálu Deep Space 9. Několik prvních čísel série se věnuje právě obtížím prvního Ferenga, jaký kdy vstoupil na Akademii Hvězdné flotily, přizpůsobit se a zapadnout do kolektivu, či ještě spíše neschopnosti kolektivu přizpůsobit se a přijmout nováčka jako sobě rovného. Od prvních stránek tedy sérii provází typicky startrekové téma inkluzivity a překonávání kulturních předsudků.

Yoshi a Jake SiskoVrcholu se mu dostává právě v dílu „Culture Clash“, kde se nejlepší přítel Matta Deckera, kadet Yoshi Mishima, ocitá ve sporu s Halakith. Agresivní Halakith patří k téměř vyhynulému mimozemskému druhu s rysy plazů. Sisko spekuluje, že právě odtud pochází hluboce zakořeněná homofobie Halakith. Homosexuální vztahy neprodukují potomky, což pro kulturu na pokraji vyhynutí může poskytovat dostatečný důvod k zapovězení homosexuality. Podle dalších náznaků pramení homofobní názory Halakith z náboženského přesvědčení. Yoshi se ale nijak netají tím, že je zamilovaný do jiného muže, a bigotní postoje Halakith považuje za neslučitelné s etickým kodexem Hvězdné flotily (Halakith totiž plánuje narukovat na Akademii Hvězdné flotily). Ani Sisko není schopen napomoci rozsouzení sporu. Pouze připomíná, že Flotila nemůže předepisovat svým členům, co si mají myslet, a Základní směrnice je naopak nabádá nevnucovat vlastní hodnoty cizím kulturám, jakkoliv mohou být tyto kultury sužované xenofobními náladami. „Culture Clash" končí velmi křehkým smírem, jelikož se Mattovi podaří oba tvrdohlavé oponenty přesvědčit, aby každý v zájmu všeobecné snášenlivosti ze svých pozic částečně ustoupili. Zdá se však očividné, že příběh bude mít přímé pokračování.

Yoshi a MattPo sedmnáctém čísle ještě následovaly další dva díly, než byla série předčasně ukončena, když Marvel přišel o licenci (ještě hůře ale dopadla série Early Voyages, která ustrnula na cliffhangeru). Kdo ví, jakým směrem by se načatá dějová linie o Yoshim bývala ubírala, kdyby k tomu dostala prostor. Z jistých náznaků lze vyvozovat, že objektem Yoshiho touhy je právě jeho nejlepší kamarád a hlavní hrdina celé série Matt Decker. Při několika příležitostech Yoshi neváhá riskovat kariéru i život, aby eskadře Omega a tedy i Mattovi pomohl z obtíží, a jeho intenzívní náklonnost k příteli se velmi hmatatelně projevila již přinejmenším ve třech předchozích číslech série. Nejcitelněji snad ve dvanáctém díle pojmenovaném „Renegades“, v němž eskadru Omega čeká poprava za porušení Předpisu 7, viz dvojepizoda „Zvěřinec“ (The Menagerie) (TOS). Než Yoshi pomůže kadetům utéct z vězení, nezapomene Mattovi připomenout, jak moc je pro něj důležitý a přitom ho pohladit po tváři. V předchozím čísle „Judgment“, když eskadra Omega teprve očekává verdikt soudu, přichází Yoshiho sužovaného starostmi utěšit jeho kolegyně z eskadry Nebula. Začíná přitom slovy „Vím, jak je pro tebe důležitý…“ a už na tom je znát, že více než o osud eskadry Omega se Yoshi obává o osud jednoho jejího konkrétního mužského člena. Ještě dřívější náznak se ale mihnul už v prvním čísle série nazvaném „Prime Directives“. Při lehkovážné akci proti obchodníkům s nebezpečnými stimulanty se Mattovi a Yoshimu daří zhatit vyšetřování širší sítě narkomafiánů. Za trest jsou oba kadeti přirazeni pod různé eskadry. Už když byli oba mladíci formou trestu zjevně zdrceni, jsem si kladl otázku, zda si nejsou až pozoruhodně blízcí, a jak již bylo doloženo, následný vývoj série mi spekulaci potvrdil.

S/M ve Star Treku?Ke stejnému závěru dospěl nezávisle i Mike McDermott ve svém článku o Yoshim na webu GayLeague.com, profilujícím se nehledě na název obecně na LGBT tendence v mainstreamových komiksech. McDermott přispěl dalšími postřehy, které dokládají hypotézu o milostném vztahu mezi Mattem a Yoshim. Všiml si Yoshiho nepřátelství vůči Nogovi. Vysvětluje si ho žárlivostí na Mattovy nové přátele z jeho eskadry. Matt se totiž přes prvotní antipatie a časté konflikty s Ferengem spřátelí, ačkoliv navenek to tak ne vždy může působit. McDermott dále upozornil na medailonky postav ze začátku každého čísla. V Yoshiho minibiografii padla zmínka, že je na akademii Mattovým spolubydlícím, ačkoliv v komiksu samotném se nevyskytlo nic, co by to podpořilo. Vezmeme-li to v potaz, spekulace o tom, že Matt s Yoshim jsou milenci, se jeví věrohodnější. McDermott vyzdvihl Yoshiho postavu coby vůbec první otevřeně homosexuální postavu v historii expandovaného univerza. Pochválil také její (reprezentativní) vykreslení jakožto inteligentního, odvážného mladého muže, schopného vůdce a bojovníka.

Edam a MattZároveň podotkl, že sexuální orientace Matta Deckera na druhé straně nebyla nikde v sérii ustavena. Pokud tvůrci dokonce ani náznakem nezmínili Mattovy preference, jeví se pravděpodobné, že teprve později v sérii byl v plánu jeho „coming out“. Pokud by se skutečně ukázalo, že hlavní hrdina celé komiksové série skutečně je gay, byl by to přímo revoluční posun oproti všem dřívějším Star Trekům. I kdyby tomu tak nebylo, postava Yoshiho znamená sama o sobě přelom. Existuje ale ještě jedno „důvodné podezření“, které jsem si mimoděk vybavil. V šestém čísle „Passages“ se členové eskadry Omega účastní pohřbu, kde se jim zároveň představuje nový člen jejich katedry, arogantní betazoid Edam Astrun. Při první příležitosti se střetá s Mattem Deckerem v hádce a vysmívá se mu kvůli jeho oděvu. Mluví o něm jako o „muži v šatech“, přičemž naráží na design slavnostní uniformy hvězdné flotily (v originále „dress uniform“, kdy „dress“ je samo o sobě označení pro ženské šaty). Postavy gayů bývají podobnými způsoby v mainstreamu často zdánlivě s humorným nadhledem stereotypizovány (v tomto případě lze hovořit doslova o „feminizaci“), a to i v seriálech, které jejich tvůrci míní jako „gay-friendly“ (například sitcom Will a Grace). Pokud by se takováto mimovolná stereotypizace skrze genderově zatížené žerty „na účet“ postavy dala považovat za indikátor, byl by to další v řadě důvodů domnívat se, že sám hlavní hrdina Stafleet Academy má být gay. V souvislosti s tím je třeba zmínit i fakt, že Edam je jeden z vůbec nejtalentovanějších telepatů v rámci svého druhu a Mattovo případné tajemství by mu bylo v prvním okamžiku zřejmé.

cover art k "Paralelním životům"Slibně vypadá i připravovaná dvojice čísel „Parallel Lives“ (nr. 29 a 30) ze současné pokračující komiksové série Star Trek Ongoing od IDW. Není sice důvod si myslet, že v něm budou zastoupeny přímo skupiny obsažené ve zkratce LGBT, ale na druhou stranu nemůže být pochyb, že dojde k rozehrání situace z genderové perspektivy přímo fascinující. Jak lze odtušit z názvu, příběh zavede čtenáře do paralelního vesmíru. Vlastně jde o paralelní vesmír k paralelnímu vesmíru, jelikož vychází z alternativní dějové linie Abramsových filmů, tedy jiným slovem z tzv. nuTreku. Na vývoj série dohlíží scenárista Abramsových filmů Roberto Orci a hlídá, aby kontinuita příběhů v paralelním vesmíru nebyla ničím narušena, ať už vznikají v rámci jakéhokoliv média. Soudě z ukázek publikovaných před nedávnem na oficiálních stránkách Star Treku začíná chystané dobrodružství zdánlivě rutinní misí lodi Enterprise – skrytým průzkumem dosud neprobádané planety a jejích dvou inteligentních druhů na pre-warpové úrovni civilizačního vývoje.

paralelní životyVýsadku na Kassen 5 velí lehkovážná kapitánka Enterprise Jane Tiberia Kirková, doprovází jí její nerozlučná společnice Spock, Vulkánka na pozici prvního důstojníka, a dvojici doplňuje blonďatý adjutant v červeném trikotu s povědomým jménem Jason Rand. Po skončení mise, jejíž vývoj se nebezpečně přiblíží k hranici porušení Základní směrnice, se průzkumný tým vrací na loď a shledává se s kolegy – s hlavní inženýrkou Marjorií Scottovou a poručíky Pavlonou Čechovovou a Hikari Suluovou. Spojovací důstojník Nnamdi Uhuro vzápětí přijme volání od Velení Hvězdné flotily. Enterprise je vyslána prozkoumat trhlinu v prostoru podobnou té, která ve filmovém rebootu vyvrhla Naradu. Enterprise proto odkládá pětiletou misi a vydává se (jak lze s trochou opatrnosti předem domýšlet) za setkáním a možná i střetem se svými genderově prohozenými protějšky z abramsverza. Námět jistě upoutá fanoušky startrekového slashe, v jehož rámci již byla možnost genderové záměny hlavních hrdinů seriálu mnohokrát zkoumána. Zdaleka se ale nejednalo o nejodvážnější vstup do oblasti, kam se dosud nikdo nevydal.

Slash-fiction

Co je vlastně mezi nimi?Licencovaná literatura není jedinou a podle mnoha fanoušků ba ani nejlepší literaturou podle Star Treku. Vedle ní existuje fan fiction – odvozená literatura z per a klávesnic samotných fanoušků, která se práci profesionálních spisovatelů nejenže často vyrovná, ale občas ji i předčí. V rámci fan fiction přirozeně převažuje krátká forma povídky, ale hojně se vyskytují i romány, básně a jiné formy. Žánrově se na startrekovém fan fiction velkou měrou podílí tzv. slash – příběhy zaměřené na romantické a sexuální vztahy mezi dvěma fikčními postavami stejného pohlaví, zpravidla mužského (rovněž velmi populární a rozšířená ženská alternativa se nazývá „femslash“). Jména či iniciály postav bývají v úvodním popisku příběhu odděleny lomítkem (odtud pojmenování žánru), například „K/S“ či „Kirk/Spock“, což slouží k odlišení od příběhů, v nichž pojí postavy „pouze“ silný přátelský vztah. V takových případech jejich jména zpravidla dělí ampersand, př. „Kirk&Spock“, či pomlčka. Nejmladší kapitán v historii Flotily a jeho zpola vulkánský první důstojník představují vůbec nejčastější párovou dvojici v bohatém spektru slashe podle Star Treku. Rovněž se odtud tradičně odvozuje původ samotného žánru slashe, který se zrodil díky fanynkám a fanouškům Původního seriálu a časem se ujal v nepřeberném množství dalších fandomů, etabloval se a dodnes se těší veliké oblibě.

náhlý záchvat potlačených emocíNepostradatelnou účast Star Treku na vzniku a vývoji populárního literárního žánru bořícího meze nejen v oblastech popkultury a LGBT tématiky nelze popřít. Tím spíše je třeba zdůraznit, že zásluhu na tom mají sami fanoušci. S trochou odvahy lze prohlásit, že slash by nebyl býval vznikl, nebýt deprivace způsobované marginálním zastoupením homosexuálních párů v mainstreamových médiích, popřípadě nedůstojným prezentováním těch několika vzácných výjimek. Obvyklá charakteristika popisuje slash jako subverzivní přepis seriálu jeho fanoušky tak, aby lépe odpovídal jimi požadovaným vzorcům. Opomenuta nesmí ale být ani skutečnost, že přinejmenším v rámci konkrétního příkladu K/S slashe mnozí autoři i čtenáři věří, že idea homosexuálního vztahu mezi hrdiny nevzniká z představivosti diváků seriálu, nýbrž že má opodstatnění přímo v seriálu samém, popřípadě i ve slovech jeho tvůrce Genea Roddenberryho, viz poznámka pod čarou z románu adaptujícího Star Trek: The Motion Picture (česky vyšlo v hrubém překladu jako Hrozba z vesmíru). V seriálech se vskutku na několika místech vyskytují subtilní gesta, která naznačují, že jedna postava je (sexuálně) přitahována druhou, často postavou stejného pohlaví (nejslavnější je pak teaser k epizodě „Dovolená“ (Shore Leave) (TOS)). Řeč je tedy o prchavějších, implicitních významech. Jejich výklad vyžaduje náročné, ale o to poutavější dokazování. Aniž bych tím naznačoval, že implicitní významy jsou ve Star Treku jakkoliv podružné, pro ve své podstatě politický účel zohlednit konkrétní minority a podpořit jejich lidská práva nejsou implicitní obsahy užitečnými prostředky.

pochroumaná obálka "Ceny Phoenixe"Naznačená hraniční linie mezi fan fiction a licencovanou literaturou není zdaleka tak zřetelná, jak by se mohlo na první pohled zdát. Slash dokázal přinejmenším při dvou příležitostech překonat „zemi nikoho“ mezi oběma sférami a infiltrovat autorizované romány. Zejména mám na mysli dnes již přímo legendární Killing Time, jediný autorizovaný startrekový román, jaký kdy napsala Della Van Hise, respektive jeho vůbec první vydání vycházející z raného rukopisu. Ten obsahoval znatelné elementy slashe. Ne snad explicitní popis sexuálního styku, ale ztvárnění citového pouta mezi Kirkem a Spockem jakožto romantického vztahu. První vydání bylo záhy staženo z distribuce a nahrazeno revidovaným/cenzorovaným vydáním. Dnes jej lze sehnat jen obtížně a o to cennější je to unikát. Jde sice o nejcitovanější příklad průniku slashové tématiky do licencované literatury, příkladů by se však našlo více a ještě více těch, obsahujících éterický slashový podtext, jehož výklad může být sporný. Z mé osobní čtenářské zkušenosti tomu nejvíce odpovídá román The Price of the Phoenix autorek Sondry Marshak a Myrny Culbreath. Dobře totiž zrcadlí hlubokou, ničím nezkrocenou lásku fanoušků k oblíbeným postavám. V 70. letech se řady fanoušků rapidně rozšiřovaly spolu se stoupajícím věhlasem syndikovaného Původního seriálu a s tím rostl i hlad po nových příbězích televizních hrdinů i potřeba, aby dosahovaly až na dřeň vztahů mezi postavami. Hrubě, zjednodušeně a značně nepřesně si dovolím vyjádřit to slovy: The Price of the Phoenix je román o tom, že za život Kirka by Spock dal třeba celý vesmír.

Kirk a Spock v "yaoi" stylizaciSlash není oproti rozšířené představě žánr výlučně literární. Dal vzniknout i obdobě v oblasti výtvarného umění, případně jeho lidových forem. Pravděpodobně již od prvních fanzinových publikací startrekového slashe doprovázely literární vyprávění i ilustrace, zachycující (často explicitně) sexuální styk mezi seriálovými postavami. Jiné zůstávaly daleko uměřenější a zpodobňovaly náklonnost mezi dvěma lidmi stejného pohlaví cestou náznaků. Další doslovně zobrazovaly momenty z děje a ještě další se ubíraly abstraktnějšími cestami. Prosluly nejen autorky povídek a románů, ale i mnoho výtvarnic si u početné obce čtenářů a čtenářek vydobylo respekt. Jako jeden příklad za všechny bych uvedl svou oblíbenkyni Gayle Feyrer, rovněž autorku literárního slashe, ale známější spíše jako výtvarnici a ilustrátorku s velmi osobitým stylem a zřetelným talentem. Od doby, kdy se slashová literatura může šířit po síti internetu daleko snáze, než samizdatovou publikací tiskovin, jsou i slashové kresby a malby osvobozené od fyzického papíru či plátna. Postupem času se ale osvobozovaly i od literárních příběhů. Vznikaly a dodnes hojně vznikají zcela autonomní kresby a malby zachycující oblíbené postavy stejného pohlaví v páru a mnohé svědčí o značném nadšení i nadání autorek a autorů. Mimořádně populárním fanartovým trendem poslední doby je připodobňovat vzhled postav stylu anime, či manga. Především kresby inspirované milostným vztahem mezi Kirkem a Spockem se proto často překrývají i s původem japonským žánrem „yaoi“.

Fan filmy a fan seriály

staronoví hrdinové seriálu Star Trek: Phase IINejen o literárním přispění fanoušků, ale i o mnohých fan filmech se dá s klidným svědomím prohlásit, že se kvalitou technického zpracování vyrovnají oficiálním epizodám a filmům podle Star Treku (a ty dávnější z nich dokonce překonávají, jelikož filmové a televizní science-fiction stárne navenek velmi rychle). Ačkoliv má historie startrekových fan filmů svůj počátek pravděpodobně již na konci šedesátých let, kdy byla na osmimilimetrový film natočena první jednoduchá dobrodružství fanoušků, radikálního vývoje se fan filmy dočkaly teprve v posledním desetiletí díky srovnatelně radikálnímu vývoji techniky v oblasti audiovize. Fan filmy sice nejsou autorizované majiteli licence, nesmějí vykazovat zisk, jejich distribuce je limitovaná, a proto se k nim dostane jen zlomek fanoušků, pro svou často vysokou řemeslnou i uměleckou úroveň si ale mnohé z nich nezasluhují pozornost o nic menší, než je ta, které se těší romány a komiksy. V článku se však budu věnovat jen seriózním fan filmům, nikoliv parodiím. LGBT souvislosti ve vážně míněných fan filmech nejsou nijak ojedinělým úkazem. Projevují se často a v mnoha rozmanitých provedeních. Za pozornost dále stojí, že se objevují ve zdaleka nejproslulejších a nejpopulárnějších fan filmech podle Star Treku.

dvoučlenná posádka AuroryRaději ale napřed zmíním méně známé fan filmy, z nichž nemalou část tvoří animované snímky. V jejich rámci na sebe nejvíce upoutal seriál Tima Vininga Star Trek: Aurora tvořený překvapivě vyspělou CGI animací. Příběhy se odehrávají v době Původního seriálu a sledují putování civilní nákladní lodi Aurora a počínání její dvoučlenné posádky, sestávající z lidské kapitánky Kary Carpenter a její vulkánské společnice T’Ling. Navzdory očekávání spolu ženy nemají lesbický vztah. Důvodem, proč na seriál upozorňuji, je v současné době vznikající druhá epizoda jménem „Mudd in Your I“. Plánovaný název „Thine Own Self“ autor vyměnil za slovní hříčku upomínající název románu Jerryho Oltiona v souladu s tradicí, podle které každé dílo o Harcourtu Fentonu Muddovi musí obsahovat jeho příjmení už v titulu. Harry Mudd se prvně objevil v epizodě Původního seriálu „Muddovy ženy“ (Mudd’s Women). Vrátil se v epizodě „Já, Mudd“ (I, Mudd) a účinkoval i v Animovaném seriálu v epizodě „Elixír lásky“ (Mudd’s Passion). Jeho výrazná pozice mu zajistila častý výskyt i v komiksech, v románech a přinejmenším i v jedné videohře podle Star Treku. Nyní pronikl i do fan filmů, ačkoliv v teaseru druhé epizody Aurory o něm padne pouhá zmínka. Soudě z této zmínky, nechvalně proslulý překupník pofiderních substancí bude mít tentokrát na svědomí nedobrovolnou proměnu Vulkánky T’Ling v muže. Námět tedy nabízí novátorské přispění do skupiny epizod o „výměnách těl“ mezi muži a ženami, kdy se tentokrát osobnost a (nejspíše ani) gender postavy nemění, „pouze“ její fyzické tělo prochází metamorfózou. Jelikož se epizoda nachází teprve v počátcích svého vývoje, námětu se dostane patřičného rozvedení až za nějaký čas. Kdo však viděl pilotní epizodu Aurory, musel zaznamenat nadání Tima Vininga k překvapivě košatému zpracování zprvu zdánlivě prostých námětů. Diváci tak jistě nebudou zklamáni ani tentokrát.

USS MarinerMnoho chvály patří i tvůrcům animovaného seriálu Star Trek: Mariner, odehrávajícímu se v období MMORPG Star Trek Online, tedy v pětadvacátém století. Seriál uvádí diváky do prostředí federační lodi USS Mariner, která designem připomíná krásné lodě třídy Vanguard z STO. Nezapře ale podobnost ani s loděmi třídy Vesta známými z románů navazujících na desátý film Nemesis. Stejně jako „románová“ USS Aventine je i „fanfilmový“ USS Mariner vybavený kvantovým proudovým pohonem, viz epizody Voyageru „Strach a naděje“ (Hope and Fear) a „Proti času“ (Timeless). Jeho posádku tvoří zástupci mnoha mimozemských druhů. Na jejich škále je znát vysoká obeznámenost tvůrců se Star Trekem. K vidění jsou velmi dobře známí Vulkánci, Andoriané, Bajorané a Boliané, ale prostoru se dostává i mnohem vzácněji se vyskytujícím Saurianům, Napeanům či Caitianům. Ze tří dosud dokončených epizod stojí za zhlédnutí každá, ale pouze v pilotní epizodě „Shakedown“ jsem narazil na dialog, jenž má přinejmenším potenciál LGBT souvislosti. Trillský kapitán Marineru Jenan Gage se kvůli své zaujatosti vůči Romulanům dostává do střetu s nadřízeným. V rozčilení své pocity vysvětluje slovy: „Nevíte, jak chutnala manželova krev, když jsem ho před dvěma sty lety políbil naposledy. Nevíte, jaké to je, být ubit k smrti při brutálním výslechu ve spárech Tal Shiaru.“ Zjevně přitom vzpomíná na trpké zážitky svého předchozího hostitele a dokonce na prožitek smrti. Není ovšem zřejmé, zda byl hostitel symbionta Gage ženou v době manželství s umučeným mužem, nebo zda byl též mužem. Projevuje se zde stejný genderový paradox, jaký provází druh Trillů od jejich prvního výskytu a jaký dal základ pro nepřekonané „Břímě času“. Minulost Jenana Gage zůstává nejasná. Na další nápovědy si diváci budou muset počkat do chvíle dokončení a zveřejnění příští epizody. Vzhledem k tomu, že žádná epizoda Marineru nevyšla již více než rok, se obávám, že to bude marné čekání.

Courtney Peldon jako lesbická AndoriánkaDozajista se však brzy dočkají mimořádně ambiciózního a velmi slibného hraného filmu Star Trek: Renegades. Ve velké míře profesionální projekt mají na svědomí tvůrci zodpovědní za Star Trek: Of Gods And Men a podílí se na něm mnoho veteránů oficiálních startrekových seriálů. Podle všech dosavadních informací je namístě očekávat vysokou technickou úroveň překonávající Of Gods And Men a nepřeberné množství souvislostí s kanonickým Star Trekem. Příběh zavede diváky do období přibližně deseti let od událostí ve filmu Nemesis. Jeho originalita spočívá v postavách. Hrdiny totiž nebudou udatní důstojníci Hvězdné flotily bez bázně a hany, ale jak název napovídá, půjde spíše o antihrdiny. Na neoficiální misi za vyřešením nastalé krize ohrožující dodávky nepostradatelného dilithia pro Federaci se vypraví neobvyklý tým. Tajný úkol připadne pestré posádce sestávající výlučně z odpadlíků Hvězdné flotily a do jisté míry i zločinných živlů. Pestrá bude posádka nejen druhově, ale i v ohledu na sexuální orientaci svých členů. Courtney Peldon, známá fanouškům z vedlejší role v epizodě „Valiant“ (Valiant) (DS9), si v Renegátech zahraje postavu lesbické Andorianky. Jak přesně se homosexualita vnadné mimozemšťanky projeví, se ale diváci dozvědí až po premiéře filmu. Jeho děj tvůrci prozřetelně tají. V současnosti probíhají postprodukční práce.

plakát k "Temné hranici"Otevřeně lesbického vztahu si mohli diváci povšimnout v trilogii animovaných fan filmů Brandona M. Bridgese Spectre of the Past, Retribution a Redemption, ale také nemuseli, jelikož milostný poměr mezi dvěma členkami Hvězdné flotily mohl snadno zapadnout v nastavovaném a překombinovaném ději a ve velkém množství vzájemně zaměnitelných postav. Bridgesovy filmy ale nedávno inspirovaly jiného fanfilmaře, Caseyho Sullivana, k nápadu natočit animovaná pokračování svého live-action seriálu. Jeho Dark Frontier sestává ze dvou dlouhých epizod a jedné minisérie. Odehrává se v „zrcadlovém vesmíru“ 24. století a i v tomto případě se tedy homosexualita postav dostává do nelichotivého kontextu s jejich amorálním chováním. Zatímco obě epizody dlouhého formátu působí nevyzrále, nepřehledně a LGBT motivy zde nabývají až obscénních poloh, minisérie Operation Deliverance se povedla více. Příčinou může být jak zajímavější námět a lepší scénář, tak angažování charismatičtějších figur, například postavy doktora Arona v podání Jonathana „JB“ Pafforda. V rámci projektu Dark Frontier jsou rozpracovány i další slibné minisérie, konkrétně Vanishing Point a Dark Academy, ovšem práce na nich již několik let stojí kvůli nedostupnosti herců. Snad se jich diváci dočkají alespoň v animované podobě. Názvem Dark Frontier se Sullivan přiznaně inspiroval u losangeleských kolegů.

Za skrytou hranicí

USS Excelsior ze seriálu "Skrytá hranice"Právě v L.A. má základnu jeden z nejproslulejších fan seriálů – Star Trek: Hidden Frontier, který tvoří vůbec nejobsáhlejší přispění fanfilmařů do univerza Star Treku. Jeho kořeny sahají do poloviny devadesátých let, kdy místní fanklub natočil fan film The Price of Duty a následně i pětidílný navazující seriál Voyages of USS Angeles. Producent Rob Caves na seriál volně navázal svým zprvu skromným projektem Hidden Frontier, který se nakonec dočkal sedmi sezón a kvalita napříč jimi hmatatelně stoupala. Časoprostorově je seriál zasazený do 24. století po skončení války s Dominionem, do oblasti přezdívané „Vřesoviště“. Jedná se o jev připomínající mlhovinu divákům známý z filmu Vzpoura (Insurrection). Uvnitř se nachází rajská planeta Ba’ku a na její orbitě federační stanice Deep Space 12. Na stanici a několika lodích, které u ní často kotví, se odvíjí děj většiny epizod. Ty jsou po vzoru Deep Space 9 úzce serializovány a spolutvoří kontinuální příběh o postupném odhalování tajů Vřesoviště ve víru invaze Tholianů, Breenů a dalších agresorů.

Bobby Rice jako Ro NevinHidden Frontier se vůbec poprvé v dějinách startrekových fan filmů vyskytla homosexuální postava. Již v epizodě druhé sezóny jménem „Encke“ se diváci mohli seznánit s Coreym Asterem (J. T. Tepnapa), když se mladý důstojník shodou okolností shledává s Ro Nevinem, do něhož byl v době studií na Akademii Hvězdné flotily tajně zamilovaný. Corey sice zvládá sebrat odvahu, aby Nevina oslovil, ale od mladého Bajorana zmateného svou sexualitou se dočkává rozpačitého odmítnutí. Jejich nejasný vztah postupem vývoje seriálu nabírá na významu a znatelně se komplikuje. Přestože postava Coreyho Astera budí nemalé sympatie, divácké reakce projevují ještě větší zájem o Ro Nevina. Tato postava byla v průběhu let dvakrát přeobsazena, ale nejvíce se pro ni pravděpodobně vžila tvář herce Bobbyho Quinna Rice, v pořadí druhého představitele. I když jedním z faktorů Nevinovy popularity může být Bobbyho pohledná tvář, pravý důvod se skrývá spíše v neujasněné sexuální orientaci postavy.

Corey Aster a Jorian DaoS Nevinovým tápáním a hledáním sebe sama se mohli mnozí diváci identifikovat ještě snáze než s nepochybnou homosexualitou Coreyho Astera. V epizodě „Encke“ Nevin ještě nepřipouští (snad ani sama sobě), že by ho mohl přitahovat jiný muž, časem ale jistotu ztrácí (čtenáři, kteří se chtějí vyhnout spoilerům k vývoji této dějové linie seriálu, by měli zbytek odstavce přeskočit). V době, kdy si konečně připouští, že by mohl být přinejmenším bisexuál, ale Corey již není dostupný. Dal totiž přednost vztahu s Trillem Jorianem Zenem (Adam Browne). Tento vztah se ale začne rozpadat po Jorianově ilegálním spojení se symbiontem Dao. Jorian Dao se ukáže být až příliš odlišnou osobností od Joriana Zena a má nevyřešenou minulost. Ro mezitím experimentuje se svými city, chodí s dívkou svého druhu, později s klingonským válečníkem, ale zároveň v simulátoru potají nacvičuje, jak vyjádřit znovunalezené city Coreymu a přehodnocuje léta strávená v Coreyho blízkosti na Akademii. To je však jen velmi hrubé zjednodušení nesmírně komplikovaného vývoje života mnoha postav seriálu. Mezi nejvýznamnější epizody rozvíjející tuto dějovou linii patří „Grave Matters“, „Beachhead“, „Vigil“ a finální „It’s Hour Come Round At Last“.

Excelsior a DS12 na orbitě Ba'kuOsudy postav naštěstí nebyly uzavřeny závěrečnou epizodou Hidden Frontier napořád. Na seriál přímo navázaly hned tři různé spin-off seriály: Star Trek. Odyssey, Star Trek: Helena’s Chronicles a Star Trek: Federation One. Poslední jmenovaný se věnuje politickému pozadí dějů v kvadrantech alfa a beta a odkrývá pikle za dveřmi kanceláře čerstvě zvolené prezidentky Federace. Odyssey se do jisté míry podobá seriálu Voyager. Vypráví příběh lodi Federace USS Odyssey pod velením Ro Nevina, která uvízla ve vzdálené galaxii Andromeda bez možnosti návratu. Nevinovi přátelé a kolegové ho přirozeně postrádají a nejvíce ze všech Corey Aster. Hvězdná flotila snahy o záchranu Odyssey po čase vzdává. Posádka lodi USS Helena, tvořená blízkými přáteli důstojníků z Odyssey, se ale rozhoduje v záchranném poslání pokračovat na vlastní pěst a největší naději spatřuje ve využití nevyčerpatelné energie molekuly Omega, viz epizoda „Směrnice Omega“ (The Omega Directive) (VOY). Neuposlechnutí přímého rozkazu a snaha o zužitkování nebezpečné částice činí z posádky Heleny psance a zbytek Flotily v přilehlých sektorech dostává rozkaz vzbouřeneckou loď vypátrat a bez milosti zničit. Kromě Hvězdné flotily mají o dopadení Heleny zájem také Klingoni a Orionci. Poněkud rozporuplným příspěvkem Helena’s Chronicles do rozšiřující se skupiny lesbických postav je orionská „bad girl“ rudé barvy pleti se slabostí pro BDSM. Helena’s Chronicles tedy začíná velmi originální a poutavou premisou, kterou tvůrci neméně kreativně rozvíjejí po celý zbytek seriálu. Scéna z epizody „The Minstrel Boy“, kdy USS Phoenix stíhá Helenu ve vrakovišti vesmírných lodí s úmyslem ji zničit, patří k nejlepším v historii Star Treku. Přestože však Helena’s Chronicles přinesl nesmírně působivý a napínavý příběh a přestože ohlas Hidden Frontier a jeho navazujících seriálů byl značný, horší technická úroveň od sledování mnoho náročnějších fanoušků odradila.

V druhé fázi

plakát k epizodě Phase II: "Oheň a krev"Oproti tomu, seriálu Star Trek: New Voyages / Phase II by nikdo soudný (na fanfilmové poměry) nízkou technickou úroveň vytýkat nemohl. Už od založení produkce v roce 2004 si tvůrci New Voyages vytkli nemožně vysoký cíl – přiblížit se poetice celosvětově nejpopulárnějšího klasického Star Treku, jak jen to půjde. S pravidelnou pomocí scenáristů i častou hostující podporou herců Původního seriálu se předsevzetí jeví o něco méně nesplnitelné. Mimoto, tvůrci disponují jak kostýmy z klasického seriálu, tak dokonalými replikami jeho kulis. Započítáme-li pilot fan seriálu, pak jeho v pořadí pátá epizoda jménem „Oheň a krev“ (Blood and Fire) představila novou tendenci vývoje seriálu a nový název. New Voyages se přejmenoval na Phase II a pozměnil vytyčený cíl – namísto „doslovné“ nápodoby Původního seriálu mělo docházet k postupnému vývoji kontinuity během pokračující pětileté mise Enterprise a to v duchu nikdy nezrealizovaného seriálu připravovaného v druhé polovině sedmdesátých let. Využity k tomu měly být koncepty a scénáře epizod právě pro neuskutečněnou „fázi dva“. Realizací „Ohně a krve“ se seriál místo toho vrátil k Gerroldově „trezorovému“ scénáři z doby příprav Nové generace.

Alex Freeman (Ewan Fowler) a Peter Kirk (Bobby Rice)Existuje řada verzí, které popisují téměř třicet let starý svár způsobený Gerroldovým scénářem. Jedny viní studio, druhé producenty, třetí Roddenberryho osobního právníka. Podle jedněch Roddenberry scénář posvětil, podle jiných ho s výhradami odmítl, další spekulují, že ho nikdy vlastně nečetl, neboť se o něm vyjádřil jednou tak a podruhé onak. Nejlepší snad bude důvěřovat předmluvě pozdější novelizace scénáře, kterou Gerroldovi napsala jeho kolegyně a kamarádka D.C. Fontana. Jak již výše padlo, skutečně se jednalo o pokyn samotného Gena Roddenberryho, který hodlal splnit svůj závazek fanouškům a do univerza Star Treku vnést i homosexuální postavy. David Gerrold nejprve reagoval na předsevzetí skupiny tvůrců připravované Nové generace věnovat se tématu HIV a spojil tento nápad se zmíněnou Roddenberryho intencí začlenit do posádky Enterprise postavy homosexuálů. Scénář mající za cíl upozornit na hrozbu virů napadajících krev a obrátit pozornost na v době svého vzniku nesmírně aktuální problém nedostatku dárců krve obsáhl i dialog s jemným náznakem homosexuality mezi dvěma mužskými členy posádky. Neznámo kým byl označen za „esteticky nevyhovující“ a ani snahy o cenzorní zásahy během přepisů ho nezachránily před definitivním zamítnutím. Gerrold a Fontana podezřívají skryté schvalovací orgány, že pouze onen element homosexuality u nich zapříčinil zmíněný dojem „estetické“ nelibosti, zatímco scénář jako takový měl přinejmenším ucházející, ne-li přímo vysokou uměleckou úroveň. David Gerrold od té doby na podporu svého přesvědčení nabízel kopie scénáře na conech, aby se fanoušci sami mohli přesvědčit o jeho kvalitách či nekvalitách.

Evan Fowler jako Alex Freeman v "Ohni a krvi"Dvacet let nato Gerrold dostal a přijal nabídku svůj legendární scénář adaptovat v rámci seriálu Phase II. Aby zajistil co nejvyšší věrnost své původní vizi, ujal se Gerrold i režie. Svůj scénář upravil pro rozsah dvou epizod a adaptoval pro reálie Původního seriálu ve spolupráci s Carlosem Pedrazou. Celovečerní stopáž dala příležitost k daleko důmyslnější dějové spleti a progresivnější doba umožnila daleko otevřenější pojetí LGBT, respektive G tématiky. Romantický vztah mezi dvěma mladíky, kapitánovým synovcem Peterem Kirkem (Bobby Quinn Rice) a zdravotnickým technikem Alexem Freemanem (Evan Fowler), je líčen zcela explicitně. Je mu vyhrazena celá vedlejší dějová linie a stává se naprosto nezbytnou součástí významové struktury filmu i jeho emočního náboje. Podobně jako všeobecně vychvalovaná epizoda „Na světě mít času dost“ (World Enough and Time) předtím, i dvojdíl „Oheň a krev“ zužitkoval model krutých dilemat, před něž staví hrdiny. Vynikající scénář se nesnaží zastřít svou přirozeně sentimentální, melodramatickou povahu, tak dobře známou z nejlepších epizod Původního seriálu. Pro ilustraci jmenuji svou vůbec nejoblíbenější – „Město na pokraji Věčnosti“ (The City on the Edge of Forever). Nutnost podpořit dárcovství krve sice dávno není tak akutní jako na konci osmdesátých let, Gerrold a Pedraza i tak dodrželi nepsané pravidlo, které káže Star Treku, aby reflektoval palčivé sociální otázky doby svého vzniku. Zapracovali totiž do příběhu motiv chystané svatby obou mládenců a podpořili tím v současnosti bouřlivě diskutovanou otázku rovnosti manželství (marriage equality) mezi heterosexuálními i homosexuálními páry. Téma budí v soudobé americké společnosti velké kontroverze a to nejen kvůli s ním úzce spjaté možnosti adopce dětí homosexuálními páry. Gerrold se často a hlasitě angažuje za udělení těchto práv homosexuálům ve všech státech USA. Sám je gay a vychoval syna, na kterého je podle jeho slov velice pyšný.

Bobby Rice z Phase II a Hidden FrontierV „Ohni a krvi“ se odráží jak důvěrná znalost LGBT problematiky, tak scenáristický talent autorů Gerrolda a Pedrazy. Způsob zobrazení homosexuálního páru v epizodě nenese ani ty nejnepatrnější stopy stereotypizace. Postavy Petera a Alexe jsou líčeny velmi věrohodně, jejich osobnosti jsou plastické a funguje mezi nimi žádoucí „chemie“. Ve společné intimní scéně i při jejich interakci s ostatními členy posádky neschází vtip ani empatie. Nad zamilovaností dvou mladých mužů se nikdo v jejich okolí nepozastavuje. Fiktivní společnost 23. století tak díky Phase II konečně přijala homosexualitu jako plnohodnotnou součást svých norem a veřejného života. Utopický sen je opět o něco celistvější. Potřebnost předložit LGBT fanouškům takovýto obraz budoucnosti, jíž budou součástí, přiléhavě ilustruje následující anekdotické „intermezzo“: Výkonný producent a hvězda Phase II James Cawley vzpomíná v souvislosti s epizodou na zkušenost z floridského conu. Panel Phase II navštívil i mladistvý gay. Přiznal se tvůrcům, že plánoval spáchat sebevraždu. Až zhlédnutí „Ohně a krve“ mu dodalo naději na lepší budoucnost pro lidi, jako je on.

Pokračování příště

Význam společenské role Star Treku nesmí být podceňován a ani způsoby zobrazení menšin. Zde předložená mapa LGBT souvislostí Star Treku v oficiálních seriálech a filmech i knihách, komiksech a fan filmech naznačila neobyčejnou rozmanitost podob, jakých problematika doposud nabyla. Ale jen pečlivě vybrané příklady dostaly dost prostoru a byly kriticky komentovány. Zbývá konfrontovat jednotlivé postoje, předložit argumenty a zformulovat obecné závěry. To je úkol pro třetí a poslední část článku. Čtenáři v ní zároveň dostanou příležitost pohlédnout i na poslední dva startrekové filmy optikou jejich eventuálních LGBT souvislostí.

kapitán flotily Eodeon
autor: Eodeon
vydáno: so 8. února 2014
přečteno: 5622x
komentáře: 77
Facebook Twitter Google+

Další články z této rubriky:

Odkazy na hry z přednášky „Jak si trekkies hrají“  -  čt 10. prosince 2020
Záznam přednášek z Trekkenu online [VIDEO]  -  čt 3. prosince 2020
Kdo, co, kdy a kde ve Star Treku [VIDEO]  -  st 30. září 2020
SERIÁL: Kompletní časová osa ST událostí! (1. část)  -  út 6. listopadu 2018
Star Trek se dočká nového animovaného seriálu  -  pá 26. října 2018
StarTrekKnihy.cz – Nový informační portál zdaleka nejen o knihách  -  čt 30. srpna 2018
Šťastné a startrekové!  -  pá 22. prosince 2017
15 nejmocnějších protivníků ve Star Treku  -  čt 2. listopadu 2017
Star Trek v komentářích: Nechte zaznít svůj názor  -  út 17. října 2017
Star Trek: Discovery a další skvosty v knihovně CZ Kontinua  -  so 23. září 2017
Smuteční oznámení  -  so 19. srpna 2017
Star Max: Pravda, 1. část  -  po 17. července 2017
Star Max: Z principu  -  st 10. května 2017
Star Max: Klony útočí  -  po 20. února 2017
Elektrokolo ve startrekovém střihu  -  čt 9. února 2017

Star Trek and all related properties are Registered Trademarks of Paramount Pictures, registered by United States Patent and Trademark Office. All rights reserved. THESE PAGES ARE NOT OFFICIAL!

Internetový portál Trekkies.cz je vytvářen a spravován klubem a dalšími redaktory. Je postaven na základech redakčního systému phpRS.

© 2005, Trekkies: TNG