Retro: Závod (The Chase)

čt 2. dubna 2020      autor: Eodeon      přečteno: 496x      komentáře: 10

Vložit nový komentář

kapitán flotily Jakkob Killer
Jakkob Killer - čt 2. dubna 2020 - 17:17

Zajímavé počtení, jako vždy :) Díky! Osobně se k tomu nemohu zcela objektivně vyjádřit, tedy myslím k epizodě jako takové, protože jsem ji viděl kdysi dávno jako malej kluk, a vlastně si z ní skoro vůbec nic nepamatuji, ale co si pamatuji velice dobře je právě to odůvodnění toho, proč jsou takřka všechny rasy ve Star Treku svým vzhledem podobné lidem a to na mě už tehdy asi zapůsobilo docela silně, že si to pamatuji dodnes. A musím uznat, že i když to možná samo o sobě nebylo třeba, tak já osobně jsem za takové odůvodnění fakt rád a líbí se mi, že to někdo z tvůrců, třebaže k tomu nebyla faktická či jakákoli jiná povinnost, takto do seriálu zakomponoval. Jak jsem psal zprvu, o celé epizodě a jejím vyznění moc diskutovat nemohu, ale tady za to jsem fakt rád :)

" The Universe Is Balanced On The Back Of A Giant Koala " - O'Connor
admirál flotily omi
omi - pá 3. dubna 2020 - 10:26

Teda musím říct, že mě to čtení docela překvapilo. Zajímalo by mě, z čeho vytryskla tahle potřeba lynče. Zbytečné předpoklady potřeb fanoušků vysvětlit podobnost mimozemských druhů? O fanoušky šlo tvůrcům totiž vždy v první řadě, to se ví. Málo faktů a zápletka postavená na vodě? Máš pravdu, asi by bylo zajímavé probrat si jednotlivé epizody všech Star Treků na základě tohohle kritéria. Popírání vědeckého vidění světa? Asi málo technoblábolů. A že popírá 84 let vzdálenou snahu originální posádky v Pátrání po Spockovi? Vývoj nezastavíš. ;) No, asi by se spíš hodilo tenhle rozbor zařadit do rubriky "hledáme chyby", a že se jich dá najít všude dost. Znáš to, kdo chce psa bít... Btw. Hnidopichův průvodce Novou generací jsi četl?

„Sněte jako byste měli žít navěky. Žijte jako byste měli zemřít dnes.“ – James Dean
kapitán flotily Eodeon
Eodeon - pá 3. dubna 2020 - 15:16

Omi, ty zase čteš něco úplně jiného, než co se tam píše. Jako ostatně obvykle. Zápletku jsem nekritizoval ani slůvkem, čistě jen pointu a s tím přeneseně význam epizody. Mít zpráva na konci úplně jiný obsah, byla by epizoda relativně dost dobrá. Žádný nedostatek technoblábolů jsem nekritizoval, ale když už to zmiňuješ, pak zlatý technoblábol, pro který není opora ve vědě, než technoblábol, který vědecké poznatky zcela otevřeně popírá. Ani se tam nikde nepíše nic o potřebě tvůrců vyhovět fanouškům. Jeden odstavec popisuje, co tvůrci zamyšleli vyřešit, druhý vybízí nás samotné k zamyšlení, zda ten záměr opravdu tak nutkavě vyřešit potřebujeme. Prosté. Nemusíš souhlasit, očividně jsem zasáhl citlivé místečko, a vlastně by mě vůbec nepřekvapilo, kdyby někdo ochotně zahodil vědecký základ Star Treku výměnou za hodinu svižné zábavy, ale já mám priority opačné. A i když je to evidetně ironie, zcela vážně odpovím, že založení takové rubriky bych uvítal. Před chybami bychom neměli zavírat oči. Měli bychom si je umět připustit. A pak si epizodu buďto užít nehledě na tyto chyby, nebo je vyhodnotit jako nepřekonatelné a zaujmout odmítavý postoj. Za mě osobně je tohle ten druhý případ. Pokud je to pro někoho ten první, cajk. Ale netvařme se, že je tu vše v nejlepším pořádku.

“Time is the school in which we learn, Time is the fire in which we burn." - Delmore Schwartz
viceadmirál Sokar
Sokar - pá 3. dubna 2020 - 15:42

Tak třeba pro mě epizoda v pořádku je a užil jsem si jí, vkus se pochopitelně různí. Dějová linka Picarda a Galena, která ukazuje zpytování jací jsme mohli být (ale už nebudeme, protože jsme šli v životě jinam) je zpracovaná velmi pěkně. A jako perlička navíc je tu kánonické vysvětlení podobnosti druhů, potěší, že si s ním autoři dali snahu. Ano, v našem světě se to tak třeba (možná?) nestalo, ve Star Trekovém zkrátka ano. Jasně, že jsou druhy humanoidní, aby se s nimi divák ztotožnil. Scénáristé to vědí, diváci to vědí...všichni to vědí :). A ukazují to symbolicky právě tím, jak krásně archetypálně se právě v této epizodě jednotliví emzáci chovají. Ale obhájení tohoto v rámci světa prostě prohlubuje jeho propracovanost.

Nicméně, i takto se dá Retro pojmout, aneb jak napsat "díl se mi nelíbil" 1642 a více slovy.

Don't try to be a great man, just be a man. And let history make its own judgments.
admirál flotily omi
omi - pá 3. dubna 2020 - 15:58

Jako ostatně obvykle. :D Trošku zbytečná generalizace, ne? Jako jo, reagoval jsem s nadsázkou jako obvykle, uznávám. A jako obvykle nepochopen. ;) V pořádku. Hele kdyby chtěli lidi psát a rozebírat chyby v epizodách a filmech, tak klidně novou rubriku založím, ale myslím, že by nebyla zas tak využívaná, aby to bylo potřeba.

Já si někdy zvládám užívat i přes chyby, někdy mě chyby a protimluvy zbytečně "fackují" od pohodového vychutnání si. Záleží asi na typu, na mém rozpoložení a tak. :)

„Sněte jako byste měli žít navěky. Žijte jako byste měli zemřít dnes.“ – James Dean
kapitán flotily Eodeon
Eodeon - pá 3. dubna 2020 - 16:38

omi: Promiň, jestli reaguji přehnaně, ale přišlo mi to jako zbytečně jízlivý komentář. Takový ten ve stylu "jestli se ti něco nelíbí, nech si to příště pro sebe", jaké tu míváme často. O to víc mě to překvapilo, protože tebe bych tipoval na posledního, kdo by takto reagoval. A tak mám také podezření, že jsem ti zkrátka pohanil oblíbenou epizodu. Ale tak, co já vím, jestli bych nereagoval přesně stejně, kdyby někdo vybral jednu z mých nejoblíbenějších epizod TNG a nenechal na ní nitku suchou. Třeba to někdo udělá a uvidíme :)

Také si ale myslím, že by ta rubrika nebyla moc využívaná. Fanoušci mají sklony si buďto žádné vady na kráse Star Treku nepřipouštět, nebo se v nich naopak až neúměrně rochnit. Proto si říkám, že by mohlo být poučné to občas vyvážit. Já v naprosté většině chválím, ať už v recenzí knih, seriálů nebo fan filmů. Bylo načase vyvážit to i prozměnu negativně vedenou kritikou.

A ano, ve světle naší nedávné výměny názorů o Picardovi, kde jsme vůbec nechápali argumenty toho druhého a z jakých pozic k tomu vlastně přistupuje, se mi tu začíná rýsovat pomalu jakýsi vzorec. Chce to najít společný jazyk. Takový Riva by mohl vyprávět (kdyby to uměl) (:

Sokar: Díky. Máš pravdu, že vedlejší dějová linka Picarda a Galena a přesně ta myšlenka, co jsi vystihl, je na té epizodě velmi vydařená. Až si skoro myslím, že by epizoda mohla být věnována celá jen tomuto tématu a bylo by to lepší. A víc věcí by se dalo chválit. Ale v článku jsem se ničemu z toho nevěnoval, protože si prostě myslím, že ten jeden kaz, co jsem rozpitval, dalece zastíní vše podařené. Ale je třeba to brát, jak to je. :)

“Time is the school in which we learn, Time is the fire in which we burn." - Delmore Schwartz
admirál flotily omi
omi - pá 3. dubna 2020 - 16:46

Eodeon:Tak tak, Riva by se občas hodil. Ne kdepak, mě kritika nevadí, nicméně mám rád kritiku konstruktivní a tohle mi trochu přišlo jako lynč pro lynč. Možná i proto, že jsi rozborem jedné chybou zastínil cokoliv jiného. Ale chápu, že facka na konci dokáže zkazit celý zážitek, taky už se mi to stalo. Každopádně proto ta má reakce v podobném duchu (s nadsázkou) byla možná pochopena jako přehnaně jízlivá. A ne, tahle epizoda není mezi mými nejoblíbenějšími i když jsem jí koukám dal v hodnocení maximum.

„Sněte jako byste měli žít navěky. Žijte jako byste měli zemřít dnes.“ – James Dean
podporučík David
David - pá 3. dubna 2020 - 20:19

Rozhodně jsem neměl čas Eodenův článek přečíst, protože čtení něčeho takového vyžaduje extra čas navíc. Jeho texty jsou totiž těžce nestravitelné.

Nicméně zjevně negativní hodnocení mě donutilo uvažovat o tom, co na této epizodě bylo špatně. A jelikož jsem ji viděl před dávnými lety, pustil jsem si ji právě znovu.

Shledal jsem na epizodě jedinnou vadu. V okamžiku kdy Enterprise přijme nouzové volání z profesorova člunu, ocitne se během okamžiku nějakým nepochopitelným způsobem v jeho dosahu, a dokonce je schopna zasáhnout do průběhu útoku nepřátelské lodi.

Případné rozpory informací podanných v této epizodě, se souhrnem všeho v rámci celého Star Treku, nejsou přímo zjevné. Mohou být, i když si jich nejsem vědom. Možná bych si jich mohl být vědom, kdybych se studiu Star Treku věnoval plným časem, jako svému životnímu poslání. Protože to ale není náplň mého života, jsem schopen identifikovat prohřešky vůči duchu Star Treku jen v případech, které se zásadně vymykají zažitým standardům.

A např. po 5-té epizodě Picarda si zatím ještě nemůžu na nic stěžovat.

kapitán flotily Jakkob Killer
Jakkob Killer - pá 3. dubna 2020 - 23:13

Mě ten nápad s tou novou rubrikou teda vůbec nepřijde zlý a klidně bych taky hlasoval pro to, aby se sem udělala. Dost možná to může leckoho motivovat tam něco napsat (přeci jen mnozí si rádi rýpnou) a dost dobře by to mohlo vyvolat spoustu zajímavých diskuzí o tom, co kdo vidí jako chybu a proč to jiný vidí jinak atd. A co se může stát horšího, než že tam jednou za čas napíše Eodeon, nebo někdo jiný nějaký takový postřeh z jedné epizody, nebo třeba filmu? To by přeci samo o sobě jistě nebylo nic hrozného :)

" The Universe Is Balanced On The Back Of A Giant Koala " - O'Connor
kapitán flotily Eodeon
Eodeon - so 4. dubna 2020 - 06:45

omi: Nechápu v téhle souvislosti, co si představit pod konstruktivní kritikou. Tady neřešíme společenské problémy, tady jen hodnotíme epizodu. Filmová a televizní kritika má za účel věc posoudit, zhodnotit, formulovat závěry. Rozhodně ne navrhovat nějaká zlepšení nebo úpravy. To je jeden z důvodů, proč mám obecně velkou nedůvěru k tomu, když se například kritice věnují sami autoři, tedy když například filmař recenzuje film někoho jiného, nebo spisovatel knihu svého kolegy. Oni totiž mívají sklony vnímat jako závadné, když má recenzované dílo nějaký svůj styl, který by oni osobně nezvolili. Dost často hodnotí na způsob "já bych to udělal lépe", což je samo o sobě v kritice slepá ulička, natožpak ještě když tohle "lépe" ve skutečnosti vůbce neznamená lépe, ale jen "jinak". Proto píšu, že věc je třeba brát takovou, jaká je. A takovou, jaká je, jí také popsat. Nic dalšího bych k tomu rozhodně "nekonstruoval" :) V tomto případě ta jedna chyba ale opravdu dalece zastiňuje cokoliv jiného. A s tímhle vědomím jsem to také pojal. I slovo chyba mi v tomto případě připadne nepřiměřené. Já bych se nebál hovořit o fatálním tvůrčím selhání.

“Time is the school in which we learn, Time is the fire in which we burn." - Delmore Schwartz

Komentáře mohou přidávat pouze přihlášení čtenáři.

Star Trek and all related properties are Registered Trademarks of Paramount Pictures, registered by United States Patent and Trademark Office. All rights reserved. THESE PAGES ARE NOT OFFICIAL!

Internetový portál Trekkies.cz je vytvářen a spravován klubem a dalšími redaktory. Je postaven na základech redakčního systému phpRS.

© 2005, Trekkies: TNG