Retro: Regenerace

čt 6. března 2014      autor: Jana Dvořáčková      přečteno: 2503x      komentáře: 30

Vložit nový komentář

viceadmirál Iconer
Iconer - čt 6. března 2014 - 10:00
to byla skvělá epizoda :-)
„Co po nás zůstane není tak důležité jako to, jak jsme žili.“ (Jean-Luc Picard)
viceadmirál Fanda
Fanda - čt 6. března 2014 - 11:13
Ach ty časové paradoxy.:-) Dovolím si jeden citát kapitánky Janewayové: Time travel. Since my first day on the job as a Starfleet captain I swore I'd never let myself get caught in one of these godforsaken paradoxes - the future is the past, the past is the future, it all gives me a headache.
Pokud jsme ve vesmíru sami, je to strašné mrhání místem.
kadet dewilish
dewilish - čt 6. března 2014 - 11:34
Mno dovolím si lehce oponovat ;) Nebýt vměšování Q a událostí popsaných ve First Contact, tak by v Archerově době nemohla být nalezena havarovaná borgská sféra, Vždyť Borgové podnikli cestu časem jen proto, že o lidstvu věděli skrze Q a bez něj by se těžko dostali na povrch Země v minulosti. Takže pro mě z toho vyplývá, že bez Q by nebyl ani žádný signál z minulosti do Delta kvadrantu ;)
Assimilate THIS!
kapitán flotily Eodeon
Eodeon - čt 6. března 2014 - 12:02
Mám rád, když si autoři v článcích z rubriky "retro" dovolí napsat své osobní spekulace a nejen synopsi a zajímavosti. Tohle bylo zajímavé. Ale měl bych malou poznámku. Epizodu "Q Who" si tedy nevybavuji až tak dobře, ale tuším, že když Q přenese Enterprise do kvandrantu delta do dráhy borgské krychle, padne tam zmínka, že ta krychle už má namířeno směrem k alfa kvadrantu. Vždycky jsem se domníval, že právě na to odkazují tvůrci "Regeneration", jako kdyby právě tato krychle před nedlouhou dobou zachytila zprávu, o které mluvil Phlox, vypravila se na zadané souřadnice, a v tom momentě jí Q předhodil Enterprise přímo pod nos. A "To nejlepší z obou světů" chápu tak, že tatáž krychle se v rekordním čase několika měsíců do toho kvadrantu alfa nakonec dostala a de facto tím pokračovala ve svém původním úkolu.
“Time is the school in which we learn, Time is the fire in which we burn." - Delmore Schwartz
viceadmirál Kyle
Kyle - čt 6. března 2014 - 14:17
Tenhle díl je taky jeden z mých oblíbených.
De profundis clamo ad te domine.
viceadmirál Iconer
Iconer - čt 6. března 2014 - 15:54
Eodeon: přesně tak ty události okolo Q a Borgů chápu i já
„Co po nás zůstane není tak důležité jako to, jak jsme žili.“ (Jean-Luc Picard)
komodor Leiah
Leiah - čt 6. března 2014 - 18:20
No, když se na to tak dívám, tak to nebyl Q, kdo seznámil Borgy s lidstvem, ale spíš lidstvo s Borgy. Borgové už přeci některé lidi dávno asimilovali, například Anniku - Sedmou a její rodiče. To se časově muselo odehrát ještě před "Q Who". Jen lidi o nich nevěděli, protože kdo měl tu smůlu, že se s nimi potkal, už se nevrátil, aby o tom referoval. Takže mi z toho Q vychází vlastně jako zachránce lidstva.
Některé věci na světě fungují jen proto, že mají svá tajemství.
kontraadmirál Jana Dvořáčková
Jana Dvořáčková - čt 6. března 2014 - 18:57
Sakryš, hoši a Leiah, budete mít pravdu. Ona ta krychle už byla na cestě. Nechci se do toho ještě víc zamotat. Třeba o signál z Archerovy doby vůbec nešlo. Třeba asimilovali Aniku a její rodiče a zjistili, že lidé jsou fakt houževnatí a zajímaví a rozhodli se vyrazit k Zemi.
Když se díváš na hvězdy, nestůj uprostřed silnice...
komodor William Kirk
William Kirk - čt 6. března 2014 - 19:00
Eodeon: já bych ještě přidal epizodu "Neutrální zóna". Také si to nevybavuji naprosto přesně, ale mluví se tam o zničených základnách podél Neutrální zóny a systému J-25. Když pak byly odvysílána epizoda "Q-Who", tam se mi ta zmínka z "Neutrální zóny" vždycky vybavila.

Leiah: No jo, ale co se stalo dřív: děj z "Regenerace" nebo "Q-Who"? :-)
"Slow but sure, that´s the story of my life." - William Shatner
kapitán flotily Eodeon
Eodeon - čt 6. března 2014 - 19:21
William Kirk: Vidíš, to je pravda. Už tehdy se tedy nějaká borgská loď musela prohánět po kvadrantu beta a navíc relativně silná. Tuším, že v některých knihách a komiksech se snažili to trochu poodkrýt. V románu "The Worst of Both Worlds" z první antologie v sérii Mirror Universe autor naznačuje, že to byl borgský diamond, a komiks Operation: Assimilation od Marvelu zase popisuje střet malé romulanské lodi s borgskou krychlí v době, kdy Romulané Borgy ještě neznali, takže je pravděpodobné, že tím mínili právě ten střet v neutrální zóně. Tuším, že tam o neutrální zóně i padne zmínka a že ta krychle je přistižena, jak ničí nějakou vědeckou stanici na romulanské planetě.

Leiah: Na Hansenovy jsem úplně zapomněl. Ale na druhou stranu je také možné, že při havárii Ravenu bylo jádro počítače zničeho a Borgové neměli žádné hodnotné informace o lidstvu, které by mohli asimilovat. Jen vzpomínky Hansenových. A Hansenovi zase v "Dark Frontier" mluví v tom smyslu, jako kdyby už Borgové byli známí alespoň jako fáma. Museli mít přeci nějaké informace z dřívějška, když se je vydali hledat. Možná by se to dalo zpětně vysvětlit tak, jako že ty málo důvěryhodné informace pocházely třeba právě z lodních deníků kapitána Archera nebo vědecké výpravy z Antarktidy.
“Time is the school in which we learn, Time is the fire in which we burn." - Delmore Schwartz
kapitán Allarin Ilriela
Allarin Ilriela - čt 6. března 2014 - 19:44
Když nad tím tak přemýšlím, myslím nad souvislostí Q s příletem Borgů, tak mi z toho vychází Q jako zachránce lidstva stejně jako Leiah. Co si vybavuji, tak ta krychle už byla na cestě k Zemi. Kdyby je Q takhle neukázal Picardovi, lidi by nic netušili a brzo by z nich byli Borgové jedna radost.
Věda bez náboženství je paralyzovaná a náboženství bez vědy je slepé. (Albert Einstein)
nadporučík cestovatelka
cestovatelka - čt 6. března 2014 - 21:41
Alirin: přesně toto bylo zkažené v první knize Petra Mackab ale za boha si nemůžu vzpomenou na jmeno a nechce se mi kvůli tomu vstavat a hledat tu knihu...

Myluju epizody s časovou zápletkou, dík za připomenutí
Co po nás zůstane není tak důležité jako to jak jsme žili. (kapitán Picard)
nadporučík cestovatelka
cestovatelka - čt 6. března 2014 - 21:41
Zkažené =ukázáné
Co po nás zůstane není tak důležité jako to jak jsme žili. (kapitán Picard)
viceadmirál Kyle
Kyle - pá 7. března 2014 - 09:26
No ale tady právě vznikl časový paradox, protože kdyby Q neseznámil lidi s borgy, nevraceli by se časem a v minulosti by nebyli objeveni a nevyslali by signál.

Už chápu, že Janeway bolela z časové mechaniky hlava.
De profundis clamo ad te domine.
kontraadmirál Jana Dvořáčková
Jana Dvořáčková - pá 7. března 2014 - 16:56
1. Kyle: Přesně takhle zapeklitě to vidím taky. Kdyby se do toho Q nezapletl... tak by ta krychle vlastně nemohla být na cestě. Jenomže ona už byla, protože reagovala na signál z minulosti (nebo na asimilované lidi, které potkala náhodně). Signál z minulosti ale bez Q a prvního kontaktu nemohl odejít.

2. Borgové mohli potkat náhodně pár lidí a vyrazit k Zemi čistě ze zvědavosti na Lidstvo. Asimilovali by ho, ale pak by je čekala porážka od 8472. Lidskou individualitu, které nemohli přijít na kloub, by do kolektivního vědomí začlenili dost blbě. Navíc bez předchozích kontaktů Borgů a Lidí by lidé přišli o takovou tu potřebu na ně vyzrát a ve Společenstvu by byli dost možná jen dalším z mnoha druhů. A galaxie pod nadvládou 8472 by se zase nelíbila Kontinuu. Takže by se do toho Q stejně vložit musel. No... je to frajer :). A možná je to pitomost. Jen si třídím myšlenky po divném pracovním týdnu. Potřebuji řešit něco normálního - jako borgské časové paradoxy -:))).
Když se díváš na hvězdy, nestůj uprostřed silnice...
komodor William Kirk
William Kirk - pá 7. března 2014 - 18:59
Eodeon: díky za doplňující informace. Co se týče knih a komiksů mám velké rezervy :-)
"Slow but sure, that´s the story of my life." - William Shatner
kapitán flotily Eodeon
Eodeon - pá 7. března 2014 - 19:20
William Kirk: To asi většina z nás. Tam je pak ale ta potíž, že jak tu Jana názorně ukázala, že s kontinuitou lidských kontaktů s Borgy je v kánonu mnoho problémů a paradoxů, tak když se do toho ještě vloží nekakonická díla, začne to být ještě daleko zamotanější. To bude ostatně jeden ze dvou hlavních důvodů, proč nejsou kanonické. Vždyť podle komiksů a literatury se i tvůj oblíbenec Kirk s Borgy několikrát setkal. Přinejmenším v prvním komiksu z omnibusu Star Trek: Manga, kde byl svědkem samotného vzniku společenstva, a pak ve videohře Legacy, kde ... byl vlastně také svědkem vzniku Borgů. No je to pěkně zapeklité :)

Jana: Já si právě myslím, že písmenko Q bychom z této rovnice mohli klidně vynechat. Kontakt lidí s Borgy on přeci pouze uspíšil. V době jeho zásahu už Borgové měli namířeno k Zemi na základě signálu, který vyslali sami sobě. A ten vyslali následkem střetu ve filmu První kontakt, ale s tím neměl Q co dělat. Takže mně se to zdá prosté. Borgové na lidstvo upozornili sami sebe a Q k tomu vůbec nepotřebovali. A protože on Picarda na Borgy upozornil pouze několik měsíců před jejich invazí, Hvězdná flotila se na ně beztak připravit nestačila. Ale zase bude pravda, že nebýt toho střetu z "Q Who", asi by si proti Borgům později nikdo ani neškrtnul, protože by nikdo neměl tušení, s čím mají tu čest.
“Time is the school in which we learn, Time is the fire in which we burn." - Delmore Schwartz
komodor William Kirk
William Kirk - pá 7. března 2014 - 20:55
Eodeon: Vzpomínám si, že o manga jsem někde četl. Ale o Legacy jsem též nevěděl :-) William Shatner v knize The Return ze své řady o oživení Kirka po filmu Generations zmiňuje, že Borgové upravili V´gera, což je zajímavá myšlenka, když se v TMP zmiňuje planeta strojů…

Což by znamenalo, pokud by to byli Borgové, tak by o lidstvu věděli ještě dříve než před prvním kontaktem v Prvním kontaktu :-)
"Slow but sure, that´s the story of my life." - William Shatner
kapitán flotily Eodeon
Eodeon - pá 7. března 2014 - 21:00
William Kirk: Cokoliv špatného jsi o Legacy možná četl v recenzích bude nejspíš pravda, ale podle mě to i tak, se všemi těmi nedostatky, stojí za zahrání. Možná napíšu nějakou retro-recenzi, kde bych vysvětlil, proč si myslím, že je to stále svým způsobem dobré, protože sem to nepatří, tak aby mi Jana nevynadala za off topic :) Ale pro zájemce o dějiny Borgů je Legacy určitě "povinná pařba".
“Time is the school in which we learn, Time is the fire in which we burn." - Delmore Schwartz
viceadmirál Kyle
Kyle - pá 7. března 2014 - 22:22
Jana Dvořáčková: Tak teď na nás přijde časová vyšetřovací komise. :-D
De profundis clamo ad te domine.
viceadmirál Kyle
Kyle - pá 7. března 2014 - 22:25
Eodeon: No písmenko Q vynechat nemůžem, on posunul dějiny o randevue borg a lidé, ale na základě toho s udály věci v Prvním kontaktu a v dílu Regenerace a to j právě ten časový paradox. Co bylo dřív?
De profundis clamo ad te domine.
kapitán flotily Eodeon
Eodeon - pá 7. března 2014 - 23:09
Kyle: To sice posunul, ale ten jeho zásah vůbec nebyl nutný a těžko říct, zda skutečně něco výrazně změnil. Borgové by se v témže čase k Zemi stejně dostali a události v "The Best of Both Worlds" a v Prvním kontaktu by se udály úplně stejně i nebýt Q, a právě tak "Regeneration". V tom je právě ten paradox, který díky epizodě "Regeneration" vznikl, protože tahle epizoda staví tím svým signálem "Q Who" do úplně nového světla. Respektive jestli si to vykládám správně, Q by tam nemusel vůbec figurovat a všechno by se stejně odehrálo tak, jak se to odehrálo. Ta časová vyšetřovací komise, nebo ještě lépe praporčík Daniels by nám v tom asi udělali jasněji :)
“Time is the school in which we learn, Time is the fire in which we burn." - Delmore Schwartz
komodor William Kirk
William Kirk - pá 7. března 2014 - 23:10
Otázka: proč by krychle v "Q-Who" směřovala k Zemi "normálně" warpem a nepoužila transwarpový tunel jako koule ve finále Voyageru nebo krychle v Prvím kontaktu (patrně)? Tedy kromě zdůvodnění, že scénáristé v roce 1988 ještě netušili, kam se to za 10 let posune :-)
"Slow but sure, that´s the story of my life." - William Shatner
podporučík sorc
sorc - so 8. března 2014 - 08:25
William Kirk: Pokud vím tak teprve v dvojepizodě Descent se mluvilo o transwarpu jako o nové borgské technologii cestování vesmírem. To by vysvětlovalo, proč transwarp v době Q who ještě neměli.
kontraadmirál Jana Dvořáčková
Jana Dvořáčková - so 8. března 2014 - 15:59
Kyle: Jen ať přijdou, muhehe :).

Eodeon: Neblbni, nepiš o Q takovéhle věci. Z něčeho ho vynechat :).
Když se díváš na hvězdy, nestůj uprostřed silnice...
kadet Khan
Khan - po 17. března 2014 - 13:53
Souhlasím s názorem, že ke kontaktu by došlo nehledě na zásah bytosti Q. Nesouhlasím však s názorem, že by proběhlo všechno stejně. V případě, že by Q nezařídil setkáni Enterprise-D a Borgské krychle, Federace by si uvědomila Borgskou hrozbu příliš pozdě (Možná že o Borzích slyšela - ať už z historických záznamů z 22 století či od El-Aurianů - , ale jako aktivní hrozbu ji brala až po setkání Enterprise a Borgů). Důsledkem toho zapomeňte na taktické oddělení Starfleet aktivně vyvíjející zbraně proti Borgům, taktiky proti Borgům a připravenost (jakous takous). Následkem toho by "první setkání" proběhlo pro Flotilu mnohem bolestněji. Krychli by nejspíš nakonec zastavili, ale s o mnoho většími ztrátami. Z mého pohledu by měli ve Federaci Q velebit, protože neudělat, co udělal Federace by byla v mnohem větším srabu než jak to nakonec dopadlo na Wolfu 359.
kapitán flotily Eodeon
Eodeon - po 17. března 2014 - 18:38
Khan: Máš pravdu. Ta připravenost vůči Borgům je zásluha Q. Bral jsem to tak, že Wolf 359 byla tak velká katastrofa, že to už o moc hůř dopadnout nemohlo a připravenost na to neměla vliv. Říkali, že obrana je teprve ve stádiu příprav a tak brzy útok nikdo ani omylem nečekal. Ale možná už jen ta analýza střetu Enterprise s krychlí v kvadrandu delta přinesla životně důležité informace. A nebýt jich, nejspíš se krychli zastavit nepodařilo vůbec, a ještě spíše, nepodařilo by se včas vyvinout nové zbraně a lodě na druhý útok v Prvním kontaktu. Takže vlastně ano, máš pravdu. Ještěže toho Q měli. Vlastně jsem četl i názor, že právě kvůli brzkému střetu s Borgům začala Flotila budovat armádu, kterou později využila ve válce s Dominionem, na kterou by jinak s hrstkou průzkumných a vědeckých lodí nebyla vůbec připravená.
“Time is the school in which we learn, Time is the fire in which we burn." - Delmore Schwartz
kadet Khan
Khan - st 19. března 2014 - 08:24
Teď budu čistě teoretizovat, ale myslím, že nebýt Q, k bitvě u Wolfu by nedošlo. Podívejme se na to takhle, v době, kdy dochází k událostem z dvojepizody Ti nejlepší z obou světů bez ohledu na účinnost obrany Starfleet, všichni měli jasnou představu, jaké nebezpečí Borgové představují. Pokud by tuto představu neměli, je dosti pravděpodobné, že loď, která by se s krychlí setkala jako první by jednala podobně jako Enterprise-D v epizodě Q Who. Do poslední chvíle doufajíc v diplomatické řešení by byla rychle přemožena a obsazena. Borgové by si asimilovali jiného "Locuta" a věděli by vše potřebné. I kdyby se lodí podařilo vyslat nouzový signál, zdaleka by nepřipravil Starfleet na realitu situace a vrchol, co by se stalo, že by úkol prošetřit signál dostala jiná loď. Pokud by se i ta setkala s krychlí její osud by byl stejný a můžeme pouze hádat, jak dlouho by trvalo hlavounům ve vedení uvědomit si závažnost situace. Je ale nanejvýš pravděpodobné, že by pokus dát dohromady flotilu tak jako se tomu stalo v dvojepizodě zahájili příliš pozdě na účinný odpor. Myslím, že v tomto scénáři je osud Země jasný. Pád Země by ovšem způsobil obrovské vzedmutí, které by nejspíš bylo schopné Borgy odrazit, tedy za předpokladu, že by k němu došlo v krátké době a s pomocí dalších velmocí z Alfa a Beta kvadrantu. Bez Země je by pak blízká, nám známá budoucnost, dopadla špatně. Dominion by pronikl do Alfa kvadrantu, zbytky Starfleet a ostatní síly by přemohl relativně bez odporu. Také si ale dovedu představit, že by Dominion využil zlomeného ducha Federace a namísto Cardassie by se spojil s ní. Federace by v té době nejspíš čelila útokům ostaních ras ve snaze smést zbytek starého řádů ze světla světa. Brrrr, začíná mi to znít jako Staw Wars. Omlouvám se za výrazný off-topic.
kadet Khan
Khan - st 19. března 2014 - 08:33
Mimochodem, bylo by zajímavé v takovém scénáři vidět, jak Dominion odráží druhý velký vpád Borgů do Alfa kvadrantu ve hvězdném datu 5089 bla bla... ehm, no zkrátka First Contact. Osobně mi představa těchto dvou titánů jdoucí jeden druhému po krku evokuje představivost na rychlost warp 10,001 :-).
kadet Khan
Khan - st 19. března 2014 - 08:39
Moc se omlouvám za třetí příspěvek v řadě, už se to nebude opakovat. Jen jsem si uvědomil, že jsem se ani nevyjádřil k této epizodě. Každololopádně ji považuji za jednu z nejlepších Borgských epizod hned po "Ti nejlepší z obou světů", "Q kdo" a "Scorpion". Zejména oceňuji právě úvod, při kterém můžeme sledovat i jiné osudy, než pouze hlavní hrdiny. Celé intro o délce (jestli se nepletu) kolem deseti minut mi hodně připomíná třeba takový film "Věc" odehrávající se na jižním pólu a popisující též situaci, kdy lidská chátra čelí nebezpečí, které ji přesahuje.

Komentáře mohou přidávat pouze přihlášení čtenáři.

Star Trek and all related properties are Registered Trademarks of Paramount Pictures, registered by United States Patent and Trademark Office. All rights reserved. THESE PAGES ARE NOT OFFICIAL!

Internetový portál Trekkies.cz je vytvářen a spravován klubem a dalšími redaktory. Je postaven na základech redakčního systému phpRS.

© 2005, Trekkies: TNG