Discovery v komentářích: S01E07 „Kouzlo pobláznit i nejpříčetnějšího“ (spoilery!)

pá 3. listopadu 2017      autor: Eodeon      přečteno: 431x      délka: 6 min      komentáře: 13

deltaDíky traileru jsem tentokrát čekal pořádnou fantasmagorii. V jistém smyslu jsem ji od „Kouzla pobláznit i nejpříčetnějšího“ také dostal, ale ne úplně tak, jak jsem si představoval. Žádný startrekový seriál by samozřejmě nebyl úplný bez náležitě zamotané časové smyčky a pocta epizodě Nové generace „Příčina a důsledek“ (Cause and Effect) je skvělá volba už proto, že ta patří mezi nejlepší díly své sezóny a nejspíše i celého seriálu. Mnoho dalších variací na stejný námět ukázalo, že základem vyprávění v opakující se smyčce nemusí být jen mystérium, ale že zápletka může dát základ pro velmi zajímavou tematizaci i jinde tolikrát zprofanované lásky, například film Na hraně zítřka (Edge of Tomorrow).

/// Přístup tvůrců Discovery je o něco delikátnější ve srovnání s předlohou a dalšími možnými zdroji inspirace a krom právě zmíněné epizody se rozhodli poctít i klasický Star Trek. Uvolněná a nadsazená atmosféra panující po převažující dobu v nejnovější epizodě, které přispívá i snaha o optimistický závěr a ještě spíše akcentování mezilidských vztahů, je totiž nejen vítaným obohacením už tak příjemně rozmanité palety pocitů a nálad seriálu, ale zároveň ještě vítanější připomínkou nadsázky a laškovnosti starších seriálů, zejména toho původního.

/// Spolu s atmosférou originálu se ovšem vracejí i konkrétní prvky. Harcourt Fenton Mudd je zpět a tentokrát z něho nemám velkou radost. Jeho výskyt v epizodě „Zvol si svá muka“ (Choose Your Pain) sice v neonových světlech „Kouzla“ přestává být samoúčelný, jeho nynější vystoupení však trpí ještě větším problémem. Vždyť odkdy je Harry Mudd brutálním vrahem? Rainn Wilson předvádí obzvlášť zábavné představení. Z jeho vtipného a charismatického zloducha bych byl u vytržení… být jím kdokoliv jiný než Harry Mudd. Vlastně jde o tutéž výtku jako v případě úžasného výkonu Benedicta Cumberbatche ze Star Treku: Do temnoty, v němž však nebylo stop po Khanovi.

Michael na párty Michael a Ash setkání v koridoru Harry Mudd se ujímá vlády nad Discovery

/// Už v „Mukách“ se mi nezdálo líčení Muddovy postavy jako bezohledného křiváka, v němž charakterově vzato nezůstalo mnoho ze sobeckého, ale převážně neškodného filuty z Původního seriálu. Stranou skutečnosti, že epizody s Harrym Muddem patří k mým méně oblíbeným, jako puritánský fanoušek klasického Star Treku cítím jistý ochranitelský pud vůči všemu, co nám kdy seriál dal. Nejnovější příspěvek světu Star Treku udělal z Mudda arcipadoucha, zrádce Federace a vlastně i masového vraha. Dokonce i s ohledem na historii postavy a jeho zcela přirozenou nenávist k Lorcovi, který se zachoval hanebně, když zanechal občana Federace v klingonském žaláři – a to i vezmu-li v úvahu Muddovo zrádcovství –, i s ohledem na jeho zoufalství člověka pronásledovaného z obou stran válečného konfliktu, nedovedu jen tak přejít radikální změnu charakteru postavy. Něco mi říká, že po opakovaném zhlédnutí si na tyto skutečnosti zvyknu, ale nyní je pro mě velice těžké to akceptovat.

/// Jako bych už slyšel námitku, že nic z toho jako by se nestalo. Vždyť jak bych mohl vinit Harryho Mudda ze skutků, které byly vymazány z proudu času? Já si ovšem časovou mechaniku fikčního světa Star Treku vykládám jinak než podle všeho tvůrci Discovery a hrdinové jejich seriálu. V mém chápání alternativních časových realit nepřepisují jedna druhou při změnách časové osy. Naše verze skutečnosti, neboli to, co si vykládáme jako primární realitu fikčního světa, se místo toho jen přesunuje z jedné z nekonečna svých simultánně existujících paralelních obdob do druhé, „aktualizuje“ se nikoliv v čase, ale ve verzích skutečnosti, přičemž paralelní reality mají existenci opravdovou, nejen potenciální, jinak by ostatně ani nebyly realitami.

Gormegander na obrazovce Gormegander v hangáru Discovery Stamets pomalu blázní z časové smyčky sladká Stella, láska Harryho života

/// Mám-li pravdu, vše, co se stalo v kterémkoliv z alternativních světů, stalo se. Snad to má všechno docela jinou ontologickou hodnotu než pravá verze událostí, jak ji zaznamenávají dějiny primární časové linie, nicméně někdy v zákrutech času a někde v záhybech prostoru k tomu všemu došlo. Platí to jak o tom krásném, jako jsou vývoje vztahů, výrony citů, tance a první polibky a oběti položené za záchranu milovaných, tak o tom ohavném, jako jsou zrady, vraždy a všechna muka hrdinů.

/// Zaznamenal jsem nedávno názor, že seriál jako takový schvaluje amorální jednání postav, zejména kapitána Lorcy. Bez podrobné analýzy významové struktury epizod, která by takový závěr doložila, to lze v klidu smést se stolu coby interpretační zhůvěřilost. Jednu z mnoha v dnešní době, kdy se dokonce i v profesionální filmové kritice tolik akcentuje všímavost vůči formálním parametrům a umění výkladu se naopak trivializuje. Ovšem nyní, v případě činů Harryho Mudda, jsem nakloněn tento postoj sám zaujmout.

/// Star Trek je obvykle lepší tehdy, když diváky inspiruje, aby si sami formulovali názor na složitý problém, nikoliv tehdy, když to činí za ně a toto předpřipravené stanovisko jim předkládá k přijetí či nepřijetí jako danost. Star Trek: Discovery až potud formuloval své otázky a své myšlenky ohleduplně, nenásilně, pomocí paralel v dějích a aluzí v dialozích a oproti dřívějším seriálům daleko subtilněji, až se tím často ocitaly pod prahem vnímavosti některých fanoušků. V „Kouzlu pobláznit i nejpříčetnějšího“ uvážlivost poněkud ustupuje lehkomyslnosti, když zločinec i přes svůj pokus o únos hvězdné lodi beztrestně odchází i s citlivými znalostmi její unikátní technologie.

Ash a Michael tasí phasery posádka odevzdaně přihlíží Saru a Airiam na můstku lodi Michael na návštěvě v pracovně kapitána Mudda

/// „Logika“, podle níž seriál schvaluje činy, které nejsou v rámci děje bezprostředně trestány, je zjevně zcela vadná. Sedmá epizoda však efektivně uzavřela dílčí linii vyprávění týkající se Harryho Mudda a nijak při tom nezohlednila jeho zločiny. To už umožňuje určitou vratkou bázi pro rámcovou interpretaci celkového přístupu k otázce morálky. Nejenže rozhodnutí hrdinů nechat Mudda jít, respektive „uvěznit“ jej pouze obrazně v náruči jeho „milované“ Stelly, nedává smysl z hlediska bezpečnosti, ale zároveň nebezpečně zlehčuje i jeho skutky.

/// Dává smysl jen z hlediska tradice, jelikož podobně „odlehčeným“ způsobem Star Trek vyřešil celou řadu zápletek, od transportu tribblů na klingonskou loď, přes předání neukázněného Trelana do péče jeho rodičů, po „převzetí kontroly“ nad gangsterskou planetou Sigma Iotia II. Přestože nadsázka Původního seriálu je jedním z mnoha důvodů, proč jsem si ho tak zamiloval, od aktuální Discovery bych čekal krapet více duchapřítomnosti a to i tam, kde se v první řadě snaží ctít ducha svých ne vždy seriózních předchůdců.

/// Rozpustilost klasického Star Treku tedy zažila krátký comeback, i když za cenu problematického vyznění. I přesto jsem ale rád, že mi umožnila to, díky čemuž si miliony lidí Star Trek zamilovaly – umožnila snít, jaké by to bylo mít neomezené možnosti na dosah ruky. Se zařízením schopným vrátit čas o půl hodiny (nejen tedy o trapných 13 sekund, viz další zdroj inspirace epizody – Galaxy Quest) by se toho dalo tolik dokázat, tolik chyb napravit a tolika škodám zabránit. Jak by se kdo zachoval s takovou mocí? Můžeme si být jisti, že bychom vždy odolali nutkání použít ji mstivě a sobecky jako náš antihrdina v epizodě? Potenciál námětu je tedy ohromný. Tak moc, až se skoro nelze zlobit, že nebyl plně zužitkován. Stát se mohlo naprosto cokoliv, a přeci by se po půl hodině začínalo s čistým štítem. Tak proč se tedy nestalo cokoliv?


Původně publikováno 1. 11. 2017 jako komentář na ČSFD. Zde v lehce upravené podobě.

kapitán flotily Eodeon
autor: Eodeon
vydáno: pá 3. listopadu 2017
přečteno: 431x
komentáře: 13

Star Trek and all related properties are Registered Trademarks of Paramount Pictures, registered by United States Patent and Trademark Office. All rights reserved. THESE PAGES ARE NOT OFFICIAL!

Internetový portál Trekkies.cz je vytvářen a spravován klubem a dalšími redaktory. Je postaven na základech redakčního systému phpRS.

© 2005, Trekkies: TNG