Jak Star Trek málem předběhl Star Wars [DOKONČENÍ]

st 10. února 2010      autor: little borg      přečteno: 3318x      komentáře: 3

Je to už přes 30 let, co Allan Scott a Chris Bryant napsali scénář k nezfilmovanému snímku Star Trek: Planet of Titans. A i když si Scott úplně nevzpomíná na detaily příběhu, neměl problém si zapamatovat, jak se do prací na filmu zapojil. 'Jerry Eisenberg nás k projektu přivedl,' řekl Scott. 'Měl být tehdy producentem. Přišli jsme a setkali se s ním a Genem. Mluvili jsme o tom a myslím, že jedinou věcí, s kterou jsme souhlasili, bylo, že uděláme STAR TREK jako celovečerní film, upřednostnili jsme to před televizním seriálem,' řekl Scott.

'Dostali jsme se do jiné reality, chcete-li do jiné dimenze a nakonec jsme trochu vzrušeněji diskutovali o nejvhodnějším režisérovi a napadlo nás jméno Phil Kaufman. Všichni jsme mysleli, že to byl skvělý nápad, a tak jsme se s ním setkali. Phil byl hodně nakloněný a zběhlý ve scifi, museli jsme o něm hodně načíst. Museli jsme přelouskat snad třicet scifi knih různého druhu. Taky jsme měli chlapíka z NASA, který na projekt dohlížel - Jesco von Puttkamer. I s ním bylo pár setkání a Gene byl u všech.'

'Řídili jsme se jasnými instrukcemi,' dodal Scott, než dostali trochu jasnější představu, 'tehdy nebyla žádná dohoda s Williamem Shatnerem, vlastně první návrh příběhu odstranil kapitána Kirka. Bylo to jen o měsíc nebo šest týdnů později, když jsme mu zavolali a řekli, že Kirk je na palubě a bude jednou z hlavních postav. Takže všechna dosavadní práce byla zbytečná. Chris a já jsme si sedli v místnosti a mluvili o nápadech na příběh a konzultovali jsme vše s Philem a Genem,' vysvětluje scénárista Allan Scott.

Bez jakýchkoli pocitů pro tu či onu stranu jsme postupem času zjistili, že Gene a Phil se v pohledu na to, jak by měl film vypadat, liší. Myslím, že Gene trochu víc lpěl ne přímo na specifikách STAR TREKu, ale na jeho hlavních morálních aspektech. Domnívám se, že Phil se víc zajímal o zkoumání širšího rozsahu scifi příběhu, přesto byl ke STAR TREKu loajální. Nakonec se mezi nimi utvořila jakási tahanice. Jeden z důvodů, proč nám příběh trval tak dlouho, byly i časté změny. Když jsme přišli s některými aspekty, které se líbily Geneovi, většinou se nezdály Philovi a naopak. Byli jsme jako mezi dvěma mlýnskými kameny,' vysvětluje tvůrčí proces scénárista Allan Scott.

Zajímavou poentou je, že v mnoha ohledech je tahle situace podobná té, která se odehrávala mezi Roddenberrym a režisérem Robertem Wisem při natáčení STAR TREK: THE MOTION PICTURE. 'Byli jsme na scéně, a víceméně jsme neměli příběh, s kterým by všichni souhlasili a navíc nás dost tlačil čas. Shodli jsme se s Chrisem, že nejlepší, co můžeme udělat, je vstřebat informace od všech zainteresovaných stran, sednout si a rozříznout to. Ve skutečnosti jsme udělali patnáct nebo dvacet stránek dlouhý příběh, a to během tří dnů. Tuším, že dodatky jsme udělali ve světle Geneových a Philových poznámek. Byla to vážně divoká jízda, a přesto jsme se snažili vše stihnout podle plánu. Udělali jsme různé dodatky, přišli s nimi do studia a oni to nakonec odmítli.'

'Nikdy jsme se nedověděli důvod, proč to zamítli. Myslím, že v tom byly interní politické důvody, a domnívám se, že se změnilo i vedení Paramountu. Jsem si skoro jistý, že tehdy přišel Michael Eisner a David Picker odešel, a to podle mě bylo to nejdůležitější, co se mohlo stát. Náš pracovní vztah s Genem byl velmi dobrý a stejně tak přátelský byl s Philem. Jedinou věc, kterou si z příběhu pamatuju, je zakončení, opravdu nic jiného než to si nepamatuju. Zahrnoval pralidi na Zemi a domnívám se, že Spock nebo někdo jiný z posádky Enterprise jim ukázal tajemství ohně. Když odlétali, uvědomili jsme si, že tím dali vzniknout civilizaci tak, jak ji známe dnes. To je vše, co si pamatuju. Vím, že v příběhu velkou roli hrála černá díra. Hádám, že díky ní cestovali časem.'

I když ze začátku panovaly obavy, rychle se však rozptýlily, jen co se spisovatelské duo dalo do práce. "Jak šel čas, přestali jsme se tolik bát a více a více jsme se nořili do světa STAR TREKu," zakončuje Scott. "Nemůžete pracovat na stejném projektu s Genem a nenechat se do toho zatáhnout. Problém pro nás bylo napsat něco, co jsme mohli považovat za rozšířenou epizodu STAR TREKu a která vytvoří uzavřený celek v měřítku, jaké jsme pro ni měli k dispozici. Kouzlo seriálu totiž spočívalo v tom, že přicházel s odvážnými a velkými nápady s malým rozpočtem, a samozřejmě že první věcí ve filmu je, že vyrovná svůj rozpočet s velikostí a odvahou nápadů scénáře. Týdny jsme strávili tím, že jsme koukali na TOSku, a myslím, že každý herec hlavní posádky si s námi taky popovídal."

'Překvapilo nás, že projekt zrušili, protože jsme mysleli, že to zvládneme a budeme pokračovat dál, ten film opravdu spadal do kategorie jistých projektů. Bylo opravdu vzrušující na něm pracovat a je mi líto, že nepokračoval, protože bychom si práci na něm dozajista užili ještě víc. Čas strávený u STAR TREKu jsem si opravdu užil, neberu ho jako ztracený. To se prostě někdy ve studiové produkci stává.'

Reakce Phila Kaufmana na zrušení filmu už tak idealistická nebyla: 'Řešili jsme důležité věci,' řekl. 'Věci, kterých se Lucas ve Hvězdných válkách dotknul jen okrajově. Hodně jsme se inspirovali u Olafa Stapledona. Na některých kapitolách z jeho díla Last and First Men jsem STAR TREK zakládal. To pro mě bylo klíčové. S Genem jsme se neshodli na tom, jaká je vlastně povaha celovečerního filmu, jeho zaměření. On byl pořád svázaný věcmi, ke kterým jej připoutal nedostatek peněz a fakt, že doba kdy běžela TOSka, sci-fi nepřála ani zdaleka tak, jako přeje dnes. Gene měl na věci velmi neoblomný náhled. Měl jsem pocit, že uvízl v deset let starém televizním seriálu, který se prostě nedal předvést filmovému publiku o deset let staršímu než v té době. Roky jsem chodil po San Francisku s Georgem Lucasem a probíral s ním jeho práci. Věděl jsem, jaký má sci-fi potenciál.' Možná nejvíc šokující pro něj byl pocit, že Paramount zrušil film kvůli úspěchu Hvězdných válek, které měly premiéru v květnu 1977, s přesvědčením, že prošvihli příležitost urvat svůj díl slávy na pokladnách kin. 'Ani si nepočkali, aby mohli vidět, co Hvězdné války dokážou,' nevěřícně kroutil hlavou Kaufman. 'Myslím, že se ani nepokoušeli pochopit, jakým fenoménem se mohl STAR TREK stát.'

'O projektu jsme jednali roky,' shrnul tehdejší ředitel Paramountu Barry Diller. 'Vypracovali jsme několik návrhů a scénářů a pokaždé jsme si řekli 'Ne, tohle není dost dobré'. Kdybychom se rozhodli celý projekt dokončit, myslím že bychom se ho zhostili se ctí. V tomto případě (verze Scotta, Bryanta a Kaufmana) byl kamenem úrazu scénář. Upřímně měli jsme pocit, že je trochu moc okázalý. Šli jsme za Genem Roddeberrym a řekli mu 'Podívej, ty jsi ten, kdo STAR TREKu opravdu rozumí. My ne. Ale měli bychom se pravděpodobně vrátit k původnímu nápadu, k televiznímu seriálu.' Pokud se ho pokusíte natočit jako velkofilm, jdete přece proti konceptu STAR TREKu. Když se o to pokusíte, nemůže to skončit úspěchem, protože fanoušci STAR TREK nemají jen rádi. Oni ho milují.'

Návrh Bryanta a Scotta byl zamítnut Paramountem v dubnu 1977, stejně jako Kaufmanův květnový přepis (těsně před premiérou Star Wars). Místo toho se Paramount rozhodl produkovat seriál Star Trek: Phase II namísto filmu.

Podrobnosti o konceptu prvního STAR TREK filmu - Star Trek: Planet of Titans - najdete na The Art of Ralph McQuarrie.

Zdroj: TrekWeb.com
nadporučík little borg
autor: little borg
vydáno: st 10. února 2010
přečteno: 3318x
komentáře: 3

Star Trek and all related properties are Registered Trademarks of Paramount Pictures, registered by United States Patent and Trademark Office. All rights reserved. THESE PAGES ARE NOT OFFICIAL!

Internetový portál Trekkies.cz je vytvářen a spravován klubem a dalšími redaktory. Je postaven na základech redakčního systému phpRS.

© 2005, Trekkies: TNG